Wednesday, February 14, 2007

اخر كلام من ارض الحنان في يوم القلب والاحزان فبل الافراح

انا المرادي بكتب ومش عارف هاكتب عن ايه ولا ايه ولا ايه
ومش هاحط صورة كمان
عندي الف موضوع اكتب عنه
عندي كلام كتير اوي وخايف عليكم منه
عايز اكتب عن للي حصلي في فرح اخويا وعن الفرح نفسه
عايز اكتب عن تقضيتي النهارده الفلانتين ازاي وعملت ايه
عايز اكتب عن الساعه اللي بدأت تتدق وتنبهني ان ايامي بقت معدودة هنا في مصر
مش بقلكم انا عندي بلاوي
بس انا هاكتب عن الفلانتين كيوم في عمري
النهارده
بقالي اسبوع برتب ليه بمهد ليه وهاقضيه ازاي
ومين هاقله وحشني ومين هاقله بحبك ومين هاسلم عليه سلام الوداع قبل الرحيل
كنت رتبت اننا الصبح هانزل الشغل الله يرحمه اعيد على صحابي هناك
واجدد محضر الموبيل الله يرحمه هو كمان
وبعديها هاقابل همس الوجود واقضي معاهم بقيت اليوم وكنت ناوي اجيب ورد الصبح وانا رايح اقابلهم
وحلمت ورسمت اليوم بشكل خرافي
جيت البارح بالليل لغيت الجزء الاول من اليوم وقررت اخد اختي معايا اهه اسيبلها ذكرى حلوة وفسحه حلوة وتقضية وقت احلى قبل مسافر
وقررت اننا ندخل انا وهي سينما مطب صناعي
ونكمل اليوم وهي معايا
جيت البارح بالليل ببص لقيت همس الوجود
(s)
اعتزرت منا قلت قبل كدا الموت مابيفرقش بين كبير وصغير
وانكسر نص الحلم
بس حلفت لازم اعيش اليوم مع اختي واعرفها انا بحبها قد ايه
وجت بالليل من اقرب الناس ليه بووو
واتفقت تحضر معانا السينما
لكن كل المعتاد اتلغى الموعد وقررت اننا رايح انا واختي
واللي عايز يجي يجي وبلغتها بكدا
بس فعلا الغالي غالي وجت تاني يوم
بس عمر مالحلو بيكمل وقضينا ساعه مع بوووبس كان لازم السلام اللي انا كنت بهرب منه سلام الوداع
وجت اللحظه اللي دخلت انا واختي فيها السينما
وضحكنا وهرجنا وانا الوحيد اللي كنت بدمع
وطول الفلم كنت بسرح مع نفسي وبحلم بلحظه كان قلبي معايا وكنت بجيبله الورده واعيد عليه واشوف الفلم لحظة بكاء زينه دي الطفله اللي في الفلم
وانا اعيط وابكي وايدي تمسك الموبيل وتضرب النمرة وارجع واقول خلاص اللي كان
دا مابقش ليك سيبه يعيش اليوم مع الللي ليه
وعيش انت لحظة كدب واحلم باليوم ده مع اي حد تاني
وارجع واضحك واتعايش مع اصوات الضحك المتعاليه في الصاله
وتشدني لحظة يأس من ميمو لما يلاقي الكل بيحاربه
وفي نظرة بريئه من طفله زي العسل يسترجع لحظات اصعب ويقرر الحرب
وارجع انا اقول انا اتنازلت بسهوله انا كنت ضعيف في حبي
وارجع وابكي بصوت مكتوم واختي جنبي تبص وتستغرب وتقلي انسى وعيش الضحكه
وانسى فعلا واحاول اشد انتباه يسو-اختي- واقرب منها
وبشكل تاني احاول اطلع حنيني وحبي ليها
كان نفسي في لحظه اشد يسو واحضنها واقلها انا مش ضعيف
انا بس تايه وهارجع تاني ان شاء الله
وخلص الفلم بنهاية سعيده كالمعتاد
وكأن كل المشاكل ممكن تتحل في فيلم
اه يابلد نفسي اعيش فلم اكون عارف بدايته وعارف نهايته وانا في احداثه برسم وبخطط
وركبنا وفي طريق الرجوع اختي نامت وراسها مالت على كتفي واديها حضنت دراعي
ياه الله
بجد هاتوحشني البت دي نفسي بجد لو قدر الزمن ودخلتي يا يسو هنا تعرفي انا قد ايه بحبك
بصيت لوشها لقيت البراءه ولقيت انا بدمع
لا مش بحب العياط بس اختي دي هي انا وانا هي
احنا مش مجرد اخوات احنا اصحاب واحباب وكل حاجه كل حاجه
اختي هي الصغيره وهي البنت الوحيده وانا وهي دماغنا زي بعض بس احساسنا مش زي بعض
انا بحب الاطفال وبحب اعيش معاهم لكن محبش اعيش الطفوله
هي بتحب تعيشها وبتحب تعيش معاهم
انا بحب الحزن والصدق وبحب التجمعات وبحب كل الناس وعندي الناس ثم انا او بشكل اخر
الطوفان ومن بعدها انا
اختي بتحب الابتسامه قليلة الشكوى عزيزة النفس حتى معايا
بتحب اللي يحبها وتكره اللي يكرهها
مابتسبش حقها بتعرف تكون بارده وتنرفز اللي حواليها
بس بجد طفله وانا بموت فيها
انا وهي لينا جو خاص بينا محدش يفهمه زينا
ممكن نضحك مع بعض نتكلم مع بعض باسلوب
لو حد شافه ممكن يقول اننا اعداء وناس تانيه يقولوا اطفال
بس مهما كان مابنتكسفش اننا نخرج مع بعض
دنا حتى رقصت معاه في الفرح سلوو وبلدي كمان
وكل اللي موجودين قال علينا مخطوبين مش مجرد اخوات
دنا حتى كنت ايام الكليه بحب اروح اعد معاها ماهي كانت في نفس الكليه معايا
واهه بدأت الايام بتجري والايام بتعدي
وبقت لحظات واكون في الجو وبعدها انزل للارض وسبحان الله في مكان تاني خالص
مكان انا خايف اكرر فيه عمر فات
مكان مش هلاقي فيه اهلي ولا اختي
مكان مفيهوش غير شغل ونوم واكل
مكان لامجال فيه للحياة
وياريت كان فيه اللي يشارك المجهود ده ولا حد يشاركك الحلم
وساعة التعب تلاقي الصدر اللي يقلك ارتاح تعالى هنا في حضني
ولا حد يهتم لما تبتسم في وشه ويملا عليك الدنيا
او حتى يخفف عليك لحظة تعب ويشيل عنك الهم ويسيب مكانه الفرح
بجد هاتوحشيني يا يسو
هاتوحشيني يامصر
ياعمري اللي فات واللي جي
هارجعلك تاني ومش هاعيد مشاور العمر
هارجع لحضنك واجمع حوليه كل الاهل
واملا ليلك بضحكة من كل قلب
واخر الليل انام في حضنك وانا سايبلك كل الهم
واصحى الصبح وابتسمكم لشمسك واقول يالله يامصر
نفسي اغمض عين وافتح الاقيكي يامصر غير كل عصر
ياترى ممكن ارجع والاقي ناس غير الناس
بجد هاتوحشيني يامصر
ودي بوسه لكل اتنين بيحبوا بعض وضحوا من اجل بعض وعرفوا يحافظوا على بعض
ودي تحيه ومواساه للي فهم ايه هو الحب قبل مايصارح المحب
قبل مااي حد يظلم الحب
ويارب ارجع الاقي يسو عروسه واعمل لها اللي معملتهوش لامير اخويا ربنا يقويه يارب
ودي وردة لقلبي الي انحرم في يوم بيحلم بيه بفرحة تملا عليه الكون وتنسيه كل اللي فات والي جي
ووردة بيضا لكل من تالم من بعد الحبيب وكان وحيد
ورده بيضا لكل من قدر الصداقة وعرف انها وقت الضيق
لكل من عرف انا محتاجه قد ايه رغم انه مجاش وكان ظهري في يوم الفرح
ووردة حمرة لكل حبيب وحبيبه
ورده حمرة لكل اتنين ربنا اسعدهم وعرفوا يبنو الفرح من الالف للحاء
وربنا يسترها وعيد حب سعيد

29 comments:

Anonymous said...

سلام عليك يا انسان
طوال قرائتي للبوست اتمني جوايا اني اكون اول واحدة اكتب عنه رد و الحمد لله قد كان
ما بين فرحة لرجوعك للكتابة مرة اخري و امل في ان اكون اول المشاركين....ما بين خوف و حنين ...ما بين قلق و بكاء صامت
بدات ابحث عن كلمات لاعبر بها عن احساسي بيومك
زمان اردت ان يكون اليوم الخاص بالحب "يوم اسم علي مسمي"
و لعدم وجود الحب كنت اكتفي بالنظر للمحبين و الابتسام لهم
..........
موضوع سفرك يقلقني جدا و لا اعرف السبب
يمكن خوف انك متكتبش تاني هنا ...يمكن خوف من فقدان احد ...يمكن ...مش عارفة لكن كلما حاولت التفكير في امر سفرك كلما زاد
قلقي
......
كثيرا ما بكيت في السينما و مرات و انا اشاهد احدي المسرحيات في المسرح
كانت فرصة لاريح نفسي دون ان يلتفت الي احد
......
ظننت اني سأفرح إن علمت ببكائك ..لا لسبب إلا انه قد يريحك، لكنه هذه المرة أوجعني ...
و عندما أردت الاتصال بمن تحب ...هذا ألمني اكثر و اكثر ...و لكن شكرت الله انك لم تقضي علي فرحتها و ضحيت بلحظة كان من الممكن ان تسعدك وقتها لكن تقضي علي ضميرك لفترة اطول
....
فرحت لحبك لاختك فلطالما أحببت ان يكون لي اخ اكبر مني يحبني هكذا
...
يا انسان اعذرني
فعندما بدات في كتابة الرد احسست اني في قمة السذاجة و انا اكتب تلك الكلمات و لكن تعبت من الصمت و التفكير بظنون الاخرين عن معني حروفي
اليوم لم يعد يهمني ...المهم ان اقول ما اريد
ارجو انك تعود لمصر و تجد فيها كل ما تحب و كا من تحب في استقبالك
لكني ارجو اكثر الا تفارقها و ان كان يجب عليك ذلك.... فربنا يوفقك حيث ذهبت و يضئ لك طريقك و يعينك علي ما ستلاقيه
و انا سوف ادعولك بكل الخير لاني اعلم انك انسان بالفعل
كل عيد حب و انت اقل حزنا يا انسان
سلام
مها

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

اه يابلد نفسي اعيش فلم اكون عارف بدايته وعارف نهايته وانا في احداثه برسم وبخطط
وركبنا وفي طريق الرجوع اختي نامت وراسها مالت على كتفي واديها حضنت
_____________________________
الاخ العزيز والطيب الذى لم اتشرف بمعرفتة فى بلاد المحروسة التى تزخر بالمعجزات قبل المواهب وبالاحزان لنها قلما تجيد فن الفرح...الله يرحمك يا عم جاهين...بحبها..واكرهها والعن ابوها فى كل كتاب,,,انا عرفت لية ان متاثر معايا اوى كدة...انت خايف تكون بتقرا جزء من المستقبل,,
المشكلة ان الجزء بتاع المرة الى فاتت كان عن حب مصر...الجزء الجاى عن الغربة...وانا مش عارف بقى..انزلة ولا اصبر شوية...

المهم انك ستظل وان سافرت الى اخر البلد تترك جزء هام من قلبك ومنك فى تلك البلد...فلا تنساة حتى لا ينساك...

البكاء يدل ان دل على قوة الرجل..وانت رجل بشرى...فابكى..ولكن نصيحة ابكى لمن سيريحك بحق..فى حض ام ...او افضل فى حطن الاله ...الرحمن الرحيم...اشعر باحساسك مع اختك فانا اعيشة مع اخى الصغير لحظة بلحظة منذ فقدنا ابى رحمة الله,,,
اتمنى ان اسعد بالاطمئنان عليك ان سمح المجال...

صدقنى مصر جميلة العيب ليس فيها بل فى البطانة الحقيرة التى تحكمها ..اشوف فيك اسبوع مفيهوش يوم اجازة يا حسحس,,قادر يا كريم...

المهم هوا ان كل ما املكة لك هوا الدعاء...وباقى اجزاء القصة وربما كتبت قصتك قريبا..

احبك فى الله...

محمد الغزالى

ody911 said...

حازم

هتوحشنى

بجد

وإنته عارف إنى مش بحب مشاهد الوداع دى

علشان كدة مش هاجى أسلم عليك قبل ما تمشى

أنا عارف إنك ممن تزعل

بس معلش علشان خاطرى بلاش

مش بحب أشوف حد بيعيط


هكتفى إنى أقولك تروح وترجع بالسلامة إن شاء الله

ولا إله إلا الله

كلبوزة لكن سمباتيك said...

صحيح مسافر



حتنضم لجبهتنا

جبهة المغتربين في الارض

ربنا معاك

-_- said...

بقى انا عمال ادور الكومنت فين الكومنت فين و انت عامله نقض و مديح .. نستنى كنت عايز اقول ايه

Tamer Nabil Moussa said...

اهم حاجة لما تسافر تطل علينا ولاتنسنا زى ما احنا مش هنساك ابدا وانا هجى اطل على المدونة واكتب رد عليها وديما هسال عنك

ربنا يوفقك حازم ويكرمك ان شاء الله

تحياتى

We2am said...

tweeeeeeeel awe :P
بس لتقرا يعني..
مسافر؟؟؟

saso said...

احلي حاجة ان اخر ذكري كانت مع حد عارف انه بيحبك اوي
ربنا معاك في اللي جاي ..بحس بحزن شخصي لما اي حد يسافر كان الدنيا حدودها هنا معرفش ليه
مش عارفة اكتبلك غير يارب تستريح بعيد جايز انت محتاج للبعد.. بس مش للغربة
اوعي تحس انك غريب لا فيها ولا براها
ربنا معاك

بين الأمل و اليأس said...

maha
بجد بتسعديني بوجودك هنا
وبكلامك ده بجد شيء جميل ان حد يكون حاسس بكلامك كدا
ربنا يخليكي يارب وميحرمنيش من تعليقاتك وزياراتك
معلش انا عارف اننا مقصر بس فعلا انا تعبااان على فكره انا هنا في الكويت خلاص
وياريت تديني اميل المدونة عشان اعملك دعوة تشاركيني في
البلوج الجديد بتاع الاغاني
انا اميل البلوج اللي بدخل بيه مش الموقع
h.n.amara@gmail.com
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
ربنا يخليك ياحبيبي بجد قصتك قوية جدا جدا
انا دلوقت في الكويت ولو فكرت تكتب يبقه بجد هاتسعدني اوي اوي
لاني لا املك مثل موهبتك
وبجد انا هاكون طاير من الفرح بجد نفسي ارجع
وربنا يسترها




*********************************

ody911
محمد رسول الله
كان ممكن اقتلك
لو مكنتش جيت بجد انت واحشني ياد
محمووود نفسي ارجع
واااااااااااااااااااااك
انا هنا وحيييد
ربنا يسترها




***********************************

Sampateek
ومع الكل يارب وربنا يرجعنا كلنا ظافرين باحلامنا يارب
وربنا يسترها




***********************************

tamer
انا مقدرش انسى ناسي وحبايبي
ربنا يخليك ياعسل ومننحرمش من سؤالك
وربنا يسترها



***********************************

Sharm
معلش تعبتك ياباشا بس يكفي انك حاولت وصممت انك تسبلي كومنت
واهلا بيك في اي وقت
ومننحرمش من متابعتك
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

we2am
هو اه طويل لكن انا مفكرنش اكتبه باي اسلوب انا كتبت وخلاص اللي جوايا ولا هندمة ولا ظبط لان دي مدونة يعني اللي عايزه كتبته مش عامل مدونة اننا اظهر فيها مواهبي وكدا
انا بشارككم احساسي وخنقتي وفرحتي ان شاء الله لما افرح
لكن والله ماقصد اننا انزل من مستوى التدوين
انا زي مانتي شفتي انا مش عامله كموفع انا عاملها لافكاري وتفكيري ومحادثتي النفسيه
بس ده مش معناه اننا هاستغنى عن رايكم بالعكس انا هنا عشان اعرف رايكم وبتعجبيني ازوي في ملاحظاتك
وربنا يسترها




***********************************

saso
شكرا ياجميل على وقفتك جنبي
بجد مانحرمش من كلامك
فعلا مصر هي مصر
وربنا يسترها

maha said...

سلام عليك يا بين الامل و الياس
الف مليون حمد لله علي السلامة و ان شاء الله ربنا يوفقك و بفتح عليك برزق كبير هناك
بالنسببة لموضوع الميل انا مش عارفة افهم بالضبط موضوع الميل لاني بدخل بواحد معين للمدونة بتاعتي هل ده اللي انت عايزه و لا الاحسن اعمل للمدونة بتاعتك واحد جديد؟؟؟
سلام
مها

بين الأمل و اليأس said...

لا دا براحتطك بس انا بقول انه يكون هو هو لان المدونة كدا هاتظهر عندك زي ماهتظهر هنا
يعني كان ليكي مدونتين
بس عشان اعملك دعوة
لكن لو واحد جديد يبقه هايطكون كانك شخصية جديده طبعا مليش دعوة بالباسوورد دا هايبقه البلوج خاص باللي انا عملتهلهم دعوه وكل واحد هايدخل باميله ملوش دعوة باميل حد تاني
يعني هايكون جماعي
وربنا يسترها

ody911 said...

أقولك عغلى حاجة

دير وأرجع وخلاص


ورب هنا رب هناك

وعادى بقة
أووووووووووووووودى

Anonymous said...

سلام عليك يا بين الأمل و اليأس
الميل الجديد هو
mahadl85@gmail.com
شكرا علي دعوتك للمشاركة بمدونتك الجديدة و ان شاء الله يكون لي دور فيها
سلام
مها

بين الأمل و اليأس said...

ody911
وحشني ياااد
بجد هاولع في اللي يشتم في مصر تاني
دي رغم اللي فيها لكن احسن
والله العظيم لرجع ومش بهزر بس كمان شوية
نفسي ادير ووارجع علطووول
وطمني عليك يااد
وربنا يسترها




***********************************
maha
شكرا وربنا يخليكي ياقمر
بس ده غير بتاع مدونتك
عموما مش مهم انا عملتلك دعوة ياريت تقبليها
معلش والله انا ناوي اعمل بوست بتاع التاجات كلها بس
افوق بس واعرف ارتب وقتي لاني هنا خناق مع اخويا طول اليوم على اللي يوعد على الجهاز فطبعا بيخلص اليوم من غير ماعرف قاعد
وكمان اليوم قصير والحاج مشغلني في البيت سيرلنكيه اغسل واطبخ وانظف
بس يالله الحمد لله
وربنا يسترها

ody911 said...

أنت مدعوا لتشارك فى الحوار

عندى فى المدونة

Music Gates said...

ترجعلنا بالسلامه يا حازم ان شاء الله والله علي قد ما احنا اتكلمنا قليل اوي الا اني شفت فيك انسان محترممممم جدااااااااااااااااااااااا و كمان ربنا يعينك في غربتك و يسهلك مشوارك

Unknown said...

مش عارفه أقول ايه
كلامك مليان أحاسيس ومشاعر حلوه, ربنا يخليلك أختك, بجد أتمني انك تبقي سعيد في حياتك, وتعوض كل حاجه راحت منك, وتبقي نهاية الفيلم بجد سعيده.

saso said...

تم تم تم
عاوز ترجع صح
زهقت صح

عارف يا حازم بجد مش اي حد يقدر علي السفر.. مش اي حد يقدر يصحي من النوم في بلد تانية وناس تانية ولهجة تانية وثقافة تانية ويستحمل

خليها تجربة.. فسحة -ولو ان الكويت مش فسحة خالص-بس ماتضغطش علي نفسك لو مش عاوز تكمل .. هناك تعب وهنا تعب يبقي خلية تعب في وسط اخواتك وصحابك وناس شبهك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

بص يا حازم...

الغربة صعبة...بس انت قوى وراجل وقدها

كل شئ لية ثمن...جرب وهاتبقى اقوى..متقلقش

طمنى عليك

smraa alnil said...

طب انت لوحدك ليه بقي
مش احنا معاك
ولا ايه
واحشني والله مش ناوي بقي تنزل حاجة جديدة
عايزة اقرالك زي الاول
المرة الجاية بقي ياريت الاقي الجديد

matrix2000 said...

ترددت كثيرا قبل ان اكتب اليك ولكن مشيئة الله فوق كل شئ بداية اعترف اننى لم اكن مقتنع بما تكتبه انت ولا من يعلقوا عليك وهذه حقيقة ارجو ان تسامحنى فيها لاسباب كثيرة لاداعى لذكرها الان ولكن مع هذا الاعتراف اقدر فيك الاحساس والعاطفة التى قد تؤدى بك الى ان تكون منعزلا بعض الشى عن عالمنا . ان هذه الاسباب التى جعلتنى غير مقتنع بما تكتبه هى نفسها التى حرضتنى على الكتابة اليك .ان الامم لكى تنهض وتقوم لابد لها من تفاؤل حذر بعض الشى ولكن ما ادراك بلغة تفتقر لابسط كلمات التفاؤل اعذرنى ان كنت قد قسوت عليك فى كلماتى ولكن خوفى عليك هو ماد فعنى لان اقول لك هذا الكلام ,هناك اشياء كثيرة تحتاج الى مراجعات كثيرة فى حياتنا .نقاط نظام كثيرة ينبغى بل يجب لنا ان نضعها ونكمل بكره بقى ان شا الله

Amr Ahmed said...

حملة انقذو الاقصي من الزملاء المدونين
قاسم افندي
http://kassemafandi.blogspot.com/

كلبوزة لكن سمباتيك
http://kalbozza.blogspot.com/

-_- said...

لك كل الورد

مـحـمـد مـفـيـد said...

حبيبي حازم
اين انت؟
لقد طالت غيبتك
اتمني ان تكون بخير

Memo said...

gamil awy ya ebny aih elrw3a fela7'tiar elklmat dih
montha elrw3a
ana masbota gedan gedan men elpost dah
ta7iatshy

Anonymous said...

تصفح أطول وتكسي فلوساً أكثر
كيف ذلك؟؟؟
ما عليك سوى التسجيل في أغلوكو؟؟؟

tota said...

قد ايه حاسه بكل كلمه كاتبها بكل احساس وكل لحظه وداع
قد ايه الغربه مؤلمه مصر جميله ياريت اللي فيها يقدرو ده ويحسوا باللي هما فيه بحلم اعيش يوم في البلد دي بكل الوحش اللي فيها بعشقها يكفيني اني ابقي عايشه وسط ناسي
شكرا لانك عبرت عن اللي جوايا مدونتك اكتر من رائعه وفي اي وقت تحتاجني انا اختك الغريبه حتلاقيني في اي وقت سلامي ليك