Saturday, March 10, 2007

حنين واحلام كاذبه

زي اليوم كنت عايش هنا على الارض دي ومعايا ناس كتير
كنا لسه اطفال جوانا ضحكات صافيه
نتفق نتقابل نطلع الخليج نلعب في الشارع نجري مكناش بنعمل لحد حساب
ودارت الايام
ورجعت لنفس المكان بعد مالعمر عدى وفات
شوارع كلها ابراج بالعشرين والخمسه وعشرين دور
والبيوت ناسها اتغيروا وسكنتها ناس ملاها الهم والتعب
وفيه نفس الناس ونفس الوشوش بس تراب الزمن ملاها
وياسلام لما تتصل بحد فيهم
وتبص الاستغراب مش من وجودي هنا
لا من احتفاظي بالارقام
ورغم تغيير الارقام التلفونات بتاعتهم لكن وصلتلهم
واللي قابلته تيجي تحضنه وتبوسه
بقه الاحضان المصريه والصحه المصريه
تلاقي الرد كل البروود وكأني كنت معاهم البارح
ولما تضحك بطفولة وتاخد راحتك ، اصلهم همه اصحاب الطفولة
تلاقي رسمة الاستهزاء والستغراب على كل عين وكل كلمة
وياسلام لما متسالش ولا تتصل ولا بتاع تلاقيهم بيتصلوا ويسالو
********
والبيت هنا هو نفس البيت بس مش نفس العفش ولا نفس النظام
حتى ذكرياتي فيه اتمسحت مع تغيير النظام
ركن المذاكرة اتشال
مكان النوم اتحط مكانه الكمبيوتر
وكله اتغير ومبقاش فيه ذكريات
ياه تخيل بيتك وانت غريب فيه
حتى اخويا وابويا تخيلت هاعيش حياة تانيه معاهم
هاعيش مع ناس بحبهم ووحشني الجلوس معاهم
لقيت الاب مش حاسس بالخنقه اللي انا فيها
وفاكر ان القعاد من غير شغل سهل
فاكر ان الشغل هايجي بين يوم وليله
اه يمكن هو بيقسى عشان مصلحتي
الغربه علمته القسوة
علمته انا وبيتي ومن ثم الحنان
لكن نفسي احس بالانسانيه جواه
كل اللي عليه بطل الطفولة دي
انت بقيت انسان مسؤول
طب ايه علاقة المسؤولية بالطيبه بالمحبة
بالهزار ولا الضحكة ولا حتى السؤال عن الناس
انسى بقى الصحاب وبتاع انسى الوهم اللي انت فيه
ياه اصبح الحنان والمحبة للناس وهم
انسى الاصحاب محدش يفيد فيهم حد
ومبقاش فيه اصحاب محدش في الزمن ده بقه همه غير نفسه
ليه هو انا مليش اصحاب ليه معنديش همس الوجود
معنديش اخ انسان اسمه مصطفى بكري
كان مجرد شخص اعرفه بس اصبح بالنسبالي اكتر من اخ
ربنا يكرمه هو ومراته يارب
هو من الناس القلائل اللي احترمت فيهم الاخوة والصداقه والصراحه
مفيش صاحب اسمه ضياء رغم همومه كلها لكن البسمه على شفتيه علطول
كل يوم لازم يدخل نت عشان يطمن حتى لو كلمة واحده
معنديش شلة الاس اي
معنديش اخت منها انما ايه
وصديق انما ايه تمام
معنديش اخواتي في التدوين
وغيرهم كتير كتير
ومش هاعد حتى المدونة بقالي اصحاب بمعنى الكلمه واخوات كتير
كل دول والدنيا مش لسه بخير
طب اقله ايه ولا ارد بايه
واخويا نسي اننا السبب في ان جوازه يتم بنفس الشكل اللي كان بيحلم بيه
ومواارهوش غير انه يشتغل على النت ويسبب في الخناق مع ابويا
موراهوش غير مراته رغم انها طيبه جدا
بس مش بيحس بحد غير نفسه ومراته
حتى انا عشان محسسهمش اننا تقيل عليهم بقيت اغسل واطبخ وانشر حتى الغسيل
ومن غير ماحد يساعد ولا يفكر حتى يساعد
وبقيت شغلتي شغاله
حتى لما اجي اتكلم مع حد من اهلي على النت سواء شباب او اطفال
الاقي اللي يقلي قوم اغسل ولا نضف بدل مانت قاعد كدا وسيب لاخوك الجهاز
طب ياعم الحاج انا لسه قاعد
ولا حياة لمن تنادي
طب تخيلو العيله يدخلوا مخصوص عشان يكلموني انا بس ومش حد تاني هنا
من اكبر كبير لاصغر صغير
طب بزمتكم ده معناه ايه
بعد ده كله ممكن اكمل الحلم ولا افوق وابطل احلام
وارجع لارضي وامي قبل مانسى انا كمان ان ليه قلب



بعد ده كله احن للابوة والاخوه ولا اخاف واقول وبالوالدين احسانا واخفي اللي جوايا
بقيت اخاف من اننا اقول كلمه حلوة لبيتي لاحسن يخدوها تريقه
مفيش غير اختي
بحبها اوي وهي طيبه اوي وعارفه معناها ايه المحبه والعطف على الناس لسه ماخدتش من طبع القسوة
وحشتني اوي
وحشتني مصر وحشني كل انسان رغم تعبهم لكن جواهم قلب متنزلوش عنه
ناس لسه عارفه معنى الضحكة
مش وشوش ملاها الغضب والكره
وشوش عف عليها الزمان
يعني لما اكون مخنوق اجري على الناس ولا ادور على بيتي افضفض معاه
الاب على راي مها (غربة وطن) نسي انه اب وفاكر انه بنك بالنسبه لينا
ياه نفسي ارجع طفل

انا اللي على الشمال واخويا اللي على اليمين

احيانا بتمنى اليتم بس احيانا تانيه بقول الحمد لله

واقول انا هاجرب العيشه بعيد عنه

واتمنى واقول ربنا يطول في عمره يارب

ده هو برده اللي اكلنا وربانا
ههه ربانا
واحنا في مصر وهو في الكويت
ارجع واقول ده هو اللي عيشنا
ياه بقه الناس تخرج مع اهلها وانا واختي بينهم من غير اب
كل ده عشان المم والفلوس
ياخي يلعن ابو الفلوس اللي تموتنا من القهر
يمكن حد يعترض على كلماتي
بس انا في جحيم
نفسي ارجع الف بين المدونات وادون تاني مش قادر ومش عارف
واساسا ممنوع عليه الكومبيوتر وبدخل بالعافيه على الموبيل
ياه
هو انا دخلت في عالم غلط
ولا انا طلعت في طياره غلط
ولا انا اللي جيت هنا غصب
هو انا بحلم ولا ابقى متخلف لما اتمنى الضحك
ولا معقول يكون كل مسؤول لازم يكون قاسي
مالناس بتنطحن في شغلها
وترجع بيتها بتبتسم في وش ولادها
ايه هو ده حلم كاذب
ولا حنان لناس مش هي الناس
ولا كلام كانوا بيضحكوا بيه علينا
طب منا عايش كدا وماتغيرتش من صغري
يعني باسلوبي ده عرفت اعيش الى الان
يبقه انا مش غلط
ياه نفسي ابكي وادمع
بس مش لاقي حد يحس بيه
ودمعي بقه غالي عليه


ياه يامصر
رغم التعب على ارضك لكن علمتينا الضحكة وقت الزعل
خلتينا نشتم فيكي علطول لكن علمتينا القلب الصافي
علمتيني الفرحه بين الناس والبسمه بين الكلمات
علمتيني وقت البكى ابكي وان فيه الف قلب بيحس بصوت الحزن المكتوم
علمتيني ان بلدي هي مصر
عملتيني ان مصر هي مصر وفي كل عصر هي مصر
علمتيني ان كل شيء حلو معاه الوحش
وكان الحاجه الوحشة معاكي هي حكومتك
بس الشعب هو الاصل
يامصر بنادي باعلى صوتي
انقذي ولادك من بين ايدين الغدر
زمن غدر بكل من خرج بره مصر
زمن سرق قلب كل مصري واداله مال والف صخر
يامصر ضمي ولادك بين اديكي قبل مايمشوا وينسوا الاصل
يامصر نادي على كل ولادك نادي ورجعيهم
ده ولادك فيهم لسه قلب
قلب اتحبس في قفص كله دهب بس اسمه حبس
يارب اعرف ارجع تاني بين اهلي وناسي
يارب مايكنش حالي هو حال والدي
اتغرب ومش قادر يرجع لبلده مصر
يارب ماتكنش حياتي بره مصر
بحبك يامصر بمرك بوحشك بحبك يامصر
بس لو ولاد الكلب يبطلو يعضوا ايدك يامصر
يامصر مدي ايدك لكل قلب
ودوسي على كل ندل
محبط يامصر
محبط يامصر

************************************************************

ملحوظتين:

1- تم اضافة الاخت مها صاحبة غربة وطن للبلوج الخاص بهمسات بالمغنى وتم تنزيل اغنيه في البلوج لفيروز وتم تفعيل البلوج حاليا

2- معلش بالنسبه للتاج اناهاعمله يعني هاعمله ده التاج علينا حق بس التاج ده عايز دماغ
معلش لسمراء النيل ومعلش لاسراء ولمها واودي صاحبيكا وكل من كتب وانا مدخلتلوش بقالي مده

36 comments:

Music Gates said...

والله يا حازم انا عايز اواسيك او اقولك انك صعبان عليا بس مش عايز احسسك بالضعف هقولك علي كلمة بص في السما .. ونادي ربنا واديني هديلك دعاء الهم والحزن ادعي بيه ربنا باخلاص و ان شاء الله هتكون في حال احسن


اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك، ماضِ في حكمك، عدل في قضاؤك، أسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك، أو علمته أحداً من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي، ونور صدري، وجلاء حزني وذهاب همي

اللهم إني أعوذ بك من الهم والخزن، والعجز والكسل والبخل والجبن، وضلع الدين وغلبة الرجال

ده كل الي اقولهولك ربنا تاوددله وان شاء الله مش هيغذل عبده

Anonymous said...

ك

VEЯŎ said...

حبيب قلبي ايه يا ابني اخبارك عامل ايه يارب تكون بخير وبصحة وبلاش يبني يأس خليها امل في بكرة اللي ان شاء الله يكون احسن بكتير مما كنت بتحلم ربنا يوفقك في حياتك ودنيتك بإذن الله

عمر عاشق القرآن said...

الدنيا بتتغير
و البشر بتتغير
و المطلوب منك تتغير أسرع

moorgen said...

حـــــازم ازيك
انا بس داخله
ا
س
ل
م

ميرسى على سؤالك والموضوع مش تحدى ولا حاجة
اتمنى انك تكون بخير

Anonymous said...

سلام عليك يا انسان

يااااااااااه حمد لله علي السلامة
ايه الغيبة الطويييييييلة جدا دي
بس الحمد لله رجعت لارض التدوين

عن الغربة تتحدث
"واللي قابلته تيجي تحضنه وتبوسه
بقه الاحضان المصريه والصحه المصريه
تلاقي الرد كل البروود وكأني كنت معاهم البارح"

يااه للدرجة دي ؟؟؟

"ولما تضحك بطفولة وتاخد راحتك ، اصلهم همه اصحاب الطفولة
تلاقي رسمة الاستهزاء والستغراب على كل عين وكل كلمة"

كانهم ناس متعرفهمش و لا قضيت معاهم طفولتك و لا حتي العشرة الطويلة
خسارة يا بشر ...:(

"ياه تخيل بيتك وانت غريب فيه"

غربة وطن...هو ده اللي كنت اقصده بعنواني ...
و للاسف انت فعلا حسيته دلوقتي

"الغربه علمته القسوة "

مع احترامي لوالدك يا حازم بس ارجوك متكونش زيه في النقطة دي و تغيرك الغربة

"طب ايه علاقة المسؤولية بالطيبه بالمحبة
بالهزار ولا الضحكة ولا حتى السؤال عن الناس"

للاسف يا انسان المسؤليه بتخلي البني ادم مش شايف ادامه الا شغله و الحمل اللي علي كتفه و بيكون ساعتها من تقل الحمل باصص علي الارض و ليس الناس اللي في الحمل دول مع ان لو يشوف نظرات اولاده و ابتسامهتم ...هينسي كل تعب و الم

"ياه اصبح الحنان والمحبة للناس وهم"

بالفعل بل ووهم كبير اوي و لا يستحق في نظرهم تضيع الوقت فيه

"بعد ده كله ممكن اكمل الحلم ولا افوق وابطل احلام
وارجع لارضي وامي قبل مانسى انا كمان ان ليه قلب"

مهما يحصل يا حازم متموتش الحلم جواك و خلي املك في ربنا كبير مهما زادت حواليك المعاناه

"ههه ربانا
واحنا في مصر وهو في الكويت"

مش لازم يكون الاب بعيد في بلد تانية و يكون مقصر في تربية ولاده ...ممكن يكونا بيجمعهم نفس البيت بس كل واحد في وادي

"مالناس بتنطحن في شغلها
وترجع بيتها بتبتسم في وش ولادها
"

كتير بفكر ان الموضوع ده في الافلام و المسلسلات بس

"علمتيني وقت البكى ابكي وان فيه الف قلب بيحس بصوت الحزن المكتوم"

:)

"قلب اتحبس في قفص كله دهب بس اسمه حبس"

فعلا عندك الف حق

"محبط يامصر"

يمكن عشان شفت الوجه الحقيقي للدنيا حتي و انت عارف عنها جزء من قسوتها لكن..
ممكن اقول حاجة صغيرة
لو انت مش بتشتغل هناك و مش عاجبك الوضع بالشكل الصعب ده و بتاعني و بقالك فترة قصيرة ...متسيب كل الهم ده و ترجع بلدك و تكون جنب ست الحبايب و تدور علي شغل هنا
حاول و هتلاقي ان شاء الله ..علي الاقل انت هتكون موجود في مكان مع ناس انت قادر تتعايش معاهم منغير كل الاحاسيس الصعبة دي
و كمان عشان تعيش في مدونتك شوية و منعانيش من قله كتاباتك
:)

اقول لك
اعمل صلاه استخارة و ادعي ربنا لو موضوع السفر ده لو كملته خير و لا لا و حاول ترجع و ربنا يقدم لك الخير ان شاء الله


سلام
مها

ody911 said...

معلش على إيه يا أبنى ؟؟

معلش عليك إنته

دة إنته متبهدل أوى

واد يا حازم

أركب التورماى وتعالا

آه

متتأخرش

البلد دى أحسن من غيرها

وعادى بقة
أودى

ساعه الغروب said...

بجد احساسك وصللى اوى
حسيت انى غريبه ولو للحظات بالرغم من انى فى بيتى وفى غرفتى

يا رب غربتك مش تطول وترجع لمصر تانى وانت محقق كل اللى كنت بتتمناه

بجد احساس صعب

بس احنا برده اهو معاك وجنبك وابدا مش ناسيينك

ALiaa said...

أحسنت يا ميزو عن جد
كلما طالت أبراج المساكن كلما انعزل ساكنيها و قست قلوبهم
كلما اشتقت لبلادك رغم شتمك لها ليل نهار كلما ذاد تأكدي ان مازال هناك بشر ذو أحاسيس حقيقية بلا مصلحة
أحسنت مرة أخري يا ميزو

محمد مفيد said...

حبيبي حازم
هون عليك
فمن المنح تأتي المنح
الحياه لابد ان تستمر ولكن ان تقف وتنظر خلفك كثيرا لن تستمر الي الامام
ادائما نحن في اختبارات لكن الصلب من يقف في وجه تلك الابتلاءات ويعلم انها هديه من الله عز وجل

بين الأمل و اليأس said...

copa
حبيبي اسعدني تشريفك ليه واحب اطمنك اننا لسه عايش بس هي نوع من الفضفضه عن الخنقه ومش هارد غير ونعم بالله
وربنا يخليك ياحبيبي
وربنا يسترها



**********************************
Anonymous

الستاذ او الاختالكريم شكلك دخلت غلط او انك دخلت غلط
وعموما انت نورتني
وربنا يسترها
***********************************
VEЯŎ
ربنا يخليك انت قول يارب وكل شيء هايكون بخير فتره وهاتعدي
وربنا يسترها


***********************************
omar مشروع بطل
اولا نورتني بجد وشرفتني
انا معاك في اول حاجتين بس لو الانسان اتغير يبقه هايموت القلب وده اللي انا هافضل رافضه وهاحار اننا افضل زي منا ولو الدنيا كلها متغره فانا هافضل انا
وشكرا وربنا يسترها



***********************************
moorgen
ياه والله ليكي وحشه نورتيني ياشيخه فينك من زمان
ايه هو انا حاسس بعدوى ياس في نبرة كلماتك ليه كدا يابنتي ارجعي للتدوين خليك اقوى ومتقلقيش اناهافضل بخير ان شاء الله بس انتي متقطعيش

بين الأمل و اليأس said...

maha
بجد مش عارف اقول ايه وانتي بتفصلي كدا بحس انك جبتي اهم النقط والباقي عمال بحاول الف وادور عشان اوضح النقط دي بجد مبدعه
وعلى فكره انا عمري ماستسلمت
انا بس زي اي انسان بتخنق ومش بستسلم بقه وكدا لا انا لو ارغمت على شيء بقدر اثبت جدارتي فيه يعني خنقتي من الغربه مش معناها اننا هارجع واستسلم وبتاع لا انا الحمد لله عندي عزيمة تبني بلد والحمد لله لكن الضغط بيزيد ومابيكنش فيه بذرة امل ولمده طويله فعشان كدا انا بكون مخنوق
والحمد لله انا ربنا راضي عني والف حمد وشكر ليك يارب على كل حال
ويرب تنوريني كدا ودعواتك بقه معايا
وربنا يسترها علينا جميعا
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

ody911
وحشني ياد بجد نفسي تيجي هنا هاتهونها عليه
بجد بجد وحشني
ياريت اعرف ارجع بس الاول اثب اننا قدها وقدود وارجع علطول
وعادي بقه ربك بيسترها
وربنا يسترها


***********************************
ساعه الغروب
ربنا يخليكي يارب ويارب تقدري انتي كمان تحققي احلامك
معلش اذا كنت قلبت عليكي او خليتك تحسي الاحساس ده بس اهه الحمل على اتنين اخف من واحد
وربنا يسترها



**********************************
ALiaa
واكيد طالما انك احسستني فانك من بني الانسان ولست مجرد بشر
ويارب نقدر نعمر هذه الارض
وربنا يسترها



***********************************
محمد مفيد
حبيبي بجد كلماتك بعثت بين ضلوعي واحاسيسي بالامل والدافع وتحويل حالة الياس والتوهان الى قالب نقف عليه لنرتقي
وربنا يسترها

Racha Khoury said...

يمكن معمريش علقت رغم اني بقرالك يمكن اوقات مبلقيش كلام واوقات كتير بكون مش لاقيه وقت ..كل ده غصب عني:(

التدوينة دي انا عايشاها يعني انا برضه اهلي عايشين من زمان في قطر وابويا طيب قوي بس الغربه قسته يعني
مش بنشوفه ..سبت بلدي الي عشت فيها وحيدة في وطني بس كانت غربه وجيت ادور على الحياة واهرب من الغربة اني اعيش مع اهلي لقيت غربة اكتر رغم اني عشت في البلد دي وانا صغيرة وسبتها وانا عندي 10 سنين بس محولتش اشوف نفس الناس الي كانوا اصحابي مش عارفه ليه يمكن عشان انا اضعف منك يمكن عشان كلنا بنتغير وكنت عايزة اخلي الذكريات زي ما هي
الكلمات الي كاتبها كانها مني عن حاتي صدقني انا مش بحس ان البيت ده بيتي عب اوي الشعور ومحديش يدر يفهموه الا الي بيمر فيه عشان كده فاهماك جدا

انا بقالي سنة في قطر مريت بحالتك ويمكن لسه بمر فيها بس صدقني في ظروف بتضطر الانسان انو يضحي بحاجات بيحبها انو ميكونش قادر يحس بالحريه الي حاسس فيها
ضغوط وغربة واهلك الي مبقتش عارف ان كانوا اهلك لسه ولا ايه حصل
بيت وناس واصحاب غريبين!!

بس تفتكر انت لوحدك كده لا في كتير ناس زيك وحاسين كده هون عليك ده حاجه مع الوقت حتبقى احسن لما تشتغل حترتاح حيبقى لك عالم جديد واصدقاء جداد
وناس حيفهموك عشان في ناس زيك سابوا كل حاجه في بلادهم عشان يدوروا على المستقبل الي بلادنا مش بتحققوا لينا

مسألة وقت وكل حاجه حتبقى كويسة وابوك هو ابوك بس الغربة بتغير انت فاهمه حاول تقرب منه اكتر حتى لو كان صعب اكيد هو نفسه يرجع ومش قادر اكيد عاش عمره بعيد عن بلده واولاده
واكيد مش مبسوط بس اتعود على العيشة
حاول تقرب منه وتدعيله وان شاء الله حتلاقي شغل الموضوع عايز صبر بس كل حاجه حتبقى احسن
انت انسان طيب وقلبك كبير ولا حياة مع اليأس خليك قوي واتقبل الحياة الجديدة
ومفيش حاجه بتحصل للانسان وحشه وان حصلت بتقويه
وانت قدها

طميني عليك
وخد بالك من نفسك
واسفه اني طولت!!

كراكيب عادل said...

يااااااااااه

قريت كل كلامك انت موجوع اوي

بس تعرف بعد فترة من الزمن هتبص للكلام دة وتستغرب منة

انا عارف وفاهم كل كلمة وكل حرف

انا كمان في الكويت وعارف كل الاحاسيس دي

كل الي اقدر اقولهولك بادل كل التصرفات بكل الحب عبرلهم عن حبك

هما كمان هيتغيروا ناحيتك

تحياتي

smraa alnil said...

حازم
انا قريت ابوست قبل كدة بس مش قدرت اعلق تاني

انا مش عارفة اقولك ايه
انت قررة تهرب قبل كدة وتروح هناك وكت فاكر ان خلاصك هتلاقيه لما تبعد
بس اكتشفت انك غلط

انت ادامك 3 طرق

يا طريق ترجع فيه وتستحمل العيشة هنا ومعلون ابو اي حاجة تانية وكفاي انك تكون في وسطينا

يا اما تخليك هناك وتبقي اقوي وتئاوح في حياتك وتكون اقوي من اي حاجة تانية
وترضي بحياتك وتثبت انك اد المسئولية

يا اما تاخد اللي يكفيك وترجع تاني هنا
بس ساعتها برضه هتلاقي الوشوش اتغيرت
انا يا حببي مش بحبطك
انا بس بقولك علي اللي هتلاقيه
باباك مش غلطان في انه مش يرجع
هو بس عارف اللي فيها انه مش بقي ليه مكان هنا
زي مانت حاسس بغربة اول ما رحت وان في ناس مش بقم هما الناس

بالنسبة لاصدقائك
دول معاك وبيك اي مكان تروحه ولو فركم مليون سنة
وبكرة تلاقي نفسك وتثبت وجودك
وترجع وهتلاقينا كلنا فاتحين حضننا ليك

بس اثبت انك حازم
انا اخويا مش ضعيف يا حازم
اخويا اللي قف جنبي
ودافع عني لازم يكون اقوي من كدة
وسيبها علي ربنا
وبعدين ياض موضوع الغسيل والحاجات دي والله هتفيدك
هتتعلم تبقي ناصح هههههههه
واهو تريح مراتك في المستقبل
وتعتمد علي نفسك عشان لو اتحيطت جوة الننار تعرف تتصرف
ههههههههههه
ربنا يكرمك يارب يا حازم ياخويا

LAMIA MAHMOUD said...

لو مقدرتش تضحك ما تدمعش وما تبكيش .. لو مفضلش معاك غير قلبك اوعى تخاف مش حتموت حتعيش

وجيه عزيز

:(

بين الأمل و اليأس said...

Rasha
اولا قلبي معاكي بجد في غربتك يمكن انتي اصعب مني بعد ده كله
اه والله
وياستي بصراحه انا توقعت انك مش هاتحني علينا وتيجي خالص وتنوريني هنا
لاني بجد من اشد المعجبين باحساسك ده
انا مش عارف اقولك ايه غير اننا مبسوط بجد ان فيه ناس رغم الالم اللي جواها ده لكن بتحس بغيرها وعلى فكرة انا فهمت معناها ايه مدونتك مناولها لاخرها وعرفت منين طلع الانسان اللي جواكي ده
فعلا الغربة والحزن بيصنعو الانسان والاحساس الراقي ده
وبجد انا استمتعت بتعليقك وبجد مش مشكله عندي طزوله المهم مضمونة
ربنا يفقنا جميعا في غربتنا وبعدين انا اللي طولت اهه
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

كراكيب عادل
مش عارف ليه انا مصدقت ولقيتك
اناعامل زي الغريبق واللي اتشعلق بقشايه معلش في التشبيه بس انا لا دخلت عندك يوم ولا اعرفك ومعملتهاش قبل كدا وضفت اميل حد من غير ماعف هو مين
بس بجد انا مبسوط اوي عشان حاجتين انك نورتني هنا وثانيا اننا لقيت حد من الناس اللي ممكن اوفها في البلد دي وفي نفس الوقت معايا في غلم التدوين دهه
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

smraa alnil
بصي من الاخر اناعمري مابهرب ولا بستسلم بس انا اتعودت من صغري المكان اللي هاكون فيه هاسد فيه وو محصلش نصيب فيه يبقه فيه غيره
يعني الياس اللي ظاهر ده او اللي انتي شايفاه في كلامي ده هو احساسي وشعوري اللي اي انسان بيكون فيه لما الدنيا تقفل في وشه
وانا هاختار الحل التالت على فكره وانا من زمان مختاره
بس ان شاء الله خير هانت
وبعدين انا اخوكي غصب عنك واذا مكنتش انا اقف جنبك مين هايقف مين قليلي فيه حد غيري
انا واقف جنبك في كل حته حتى في الكوشه
؛))
اه تدبيسه وجوازه بالعافيه
عاجبك ولا مش عاجبك
اه انا اصغر منك لكن بردو غلاسه ورخامه
وبعدين انتي هاطولي دنا اطول منك رغم اننا اصغر
وبعدين يابت انا مش بهزر انتي متعرفيش غلاوتك عندي قد ايه
يبقه لو حصل وعملتيها وغبتي تاني هازعل اوي والمرادي بجد ولازم اجباري كلمة السلام عليكم دي اول ماتفتحي الميل يعني انا بسال عشان اقول السلام
بس يكفيني وربنا يخليك يارب ويوفقك ويوعدك بابن الحلال يارب
وربنا يسترها




*********************************
LAMIA MAHMOUD
كلام جامد يدعو للقة بس مش عارف فيه نبرة ياس او خلينا نقول زهق من الدنيا
اوعى تخاف مش حتموت حتعيش

فيها قوة صح انتي فاهماني
اه
طيب سايباني اعيد ليه
يالله حصل خير
ونورتيني بجد
وربنا يسترها

Tamer Nabil Moussa said...

ازيك حازم اخبارك اية


انا عارف انك انسان قوى يمكن اللى مضايقك ومخوفك العالم الجديد اللى انت رايح علية وتغير المكان

وكل دة بالعشرة والايام هتقدرر تتغلب علية

ربنا يوفقك ويكرمك

تحياتى

moorgen said...

هاااااااى حازم
ازيك اتمى انك تكون بخير

ان شاء ربنا يسهل بس نبرة يأس دى هو كلامى بيقول كدا
ربنا معاك ويوفقك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

ياه يا حازم ازيك يا ابنى وفينك وفين اخبارك...

انا بدعيلك كتير وانا بصلى ربنا يكرمك


وصدقنى برغم كل شئ انت اقوى بكتير اوعى تستلم...

انت اقوى بكتير

sara... said...

بجد انا قلبي اتقطع
تعالى بقه متقعدش عندك كتير كفايه كده عليك
يلا

-_- said...

اصمد

مش هتوصل لمبتغاك الا بالصبر و التحدي

اصمد

بين الأمل و اليأس said...

tamer
ربنا يخليك ياحبيبي بجد انا بدعواتكم ان شاء الله هاكون تمام ولسه ياعم الشمس بتشرق ولسه فيهه كل يوم يوم جديد متقلش عليه انا يمكن تقدر تقول احسن دلوقت
وربنا يسترها



***********************************
moorgen
نورتيني بجد وشدي حليك انتي كمان وربنا
وان شاء الله فتره وهاتعدي من عند الكل يارب
يوفقك يارب
وربنا يسترها



***********************************
.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
ربنا مايحرمني منك ومن دعواتك بجد طول مانتم جنبي ان شاء الله ربنا هايكرمنا عشان احنا الحمد لله جوانا ابيض
وربنا يسترها



***********************************
sara
معلش انا خنقتك انا عارف بس هي دي الدنيا
نفسي ارجع والله بس اهه هو ده القدر
وربنا يسترها



***********************************
Sharm
انه الصمت القاتل يابني
ربك لما يريد احلامنا هاتتحقق
ربنا يسترها

saso said...

مش عارفة اقولك ايه
لو عليّ ..فانا بكرة السفر وفكرة البعد عن هنا بجنون بس مش عاوزة اقولك ارجع برضة

ادي المكان فرصة كاملة ..مادام سافرت واتحملت البعد عن اختك وصحابك يبقي حاول علي قد ماتقدر ، ممكن تحدد مده يعني شهر او شهرين كمان ..لو ملقيتش شغل مناسب او حسيت براحة هناك ارجع ..بيتك واختك وصحابك واحنا هينسوك السفر والوقت اللي عدي

متاخدهاش غربة خدها فسحة وتجربة وورق نتيجة كل ما يمر بيقربك من بلدك او يريحك في البعد

Anonymous said...

جميل يا حازم ان الوحيد اللى مش هاواسيك لانى فاهم احساسك شويه انا كنت عاي يائس وكل اللى حواليا كانوا بيواسوا فيا بس اكتشفت حاجه ان كل نجح معاه ياس وكل فرح مغموس بحزن وكل كره جواه حب هى دى الحياه انا نجحت بعد يأس طويل ويأست بعد نجاح منقطع النظير

-_- said...

ساسو

على فكرة السفر مش وحش اوي للدرجة اللى انتى فاكراها

السفر مليان فوايد .. كفاية انك بتاخدي تجارب كتيرة

saso said...

بعد اذنك يا حازم

sharm
فوايدة مش قد اللي بياخدة منك ..يمكن تجرب وتحكم بنفسك
اولا كمصري انت -مالم تكن خبرة نادرة جدا ويا سلام لو مش مسلم بقي- تعامل معاملة خاصة شويتين
الدول الاوروبية بتعتبرك ارهابي لحين ثبوت العكس والخليج بيعتبرك مستفيد ومستنزف لمواردهم لحين ثبوت كفاءتك طبعا اسيا معندهاش مكان لحد فطلعها من الموضوع
الخلاصة انك هنا يمكن تلقي صعوبات بس اسمك في بلدك ومن حقك تطالب بحقك حتي لو مش بتاخدة انت صاحب البلد

ده من ناحية ..من ناحية تانية بكرة لو سافرت يا احمد هتجرب ان يبقي بينك وبين اقرب حد عاوز تحط راسك علي كتفة وتبكي اميال، وعلاقتك بعيلتك وبالتفاصيل اللي حبيتها بقت عبارة عن سؤال تليفون وانترنت
وحجات كتير مش مكانها هنا -انا كده بازعل حازم بزيادة- بس مادام رحت مكان بتحاول تدي فيه وتبقي احسن
لكن لو الاختيار في ايدك فكر كويس قبل ماتسيب مكانك وتبقي ضيف في بلد تانية

•«ρяoιd»•™ said...

لا يأس مع الحياه ولا حياة مع اليأس

مصطفي كامل

و بعدين يا حازم هقولك كلمه واحده

طول ما في ايدك قلمك و قادر تعبّر عن اللي جواك ده في حد ذاته كنز

حافظ عليه

غيرك مش عارف حتي يعبّر عن اللي جواه

تحياتي

tamer afify said...

انت ربنا هيكرمك دايما بالصاحب والقريب والصديق

علشان الانسان اللي بالاحساس ده
مش ممكن يكون لوحده ابدا
ومش ممكن يحس بغربة
حتى لو في آخر الدنيا

حمد الله على اسلامة

تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

ازيك يا حازم يارب تكون بخير مفتقدك بجد

barrak said...

شكرا لهذا الحنين

خليك فى البيت said...

ندعوكم لزيارة مدونة خليك فى البيت والأشتراك فى الحملة

bant elwady said...

ساعات تكون الاحلام جميله و نفسك تحقق بس صعب فى لدنيا اللى احنا عيشين فيها