Sunday, January 14, 2007

حالة توهان

مش عارف ايه الحكاية
احساس فظيع لما تحس انك جواك حاجات كتير حاجات ملغبطه
خليط من الحزن والفرح
خليط من رغبة بالبكاء والضحك
خليط من الشعور بالضعف والقوة
خليط من الانهزام والنصر
شوية خرطبيتا زي مابيقولوا

-------------
واولهم
من كام يوم كنت طاير من السعاده
رابع يوم في العيد كنت في ستي استارز مع اصدقاء عمري
دول اهم اتنين قابلتهم صحيح كنا ناقصين واحد
بس انا اللي عملت فيهم كدا منا اللي خليتها تقرر البعد عنا
وهافضل شايل ذنبها طول عمري
اصلهم همس الوجود
همس الوجود همه حياتي
لو كنتوا قريتوا بوست قلبي وحياتي 3
هاتعرفوا همه مين
همه ناس عاديين جواهم حاجه جميله
لما تحس بعنيك وتتكلم بقلبك وتلغي عقلك
لما تبقه عايز تقول مليون كلمه في كلمه
لما تكون عايز تصرخ وتقول همه دول حياتي ومش عايز غيرهم
لما تلاقي نفسك ماشي في كل مكان في كل زمان
ومفيش غيرهم على لسانك وفي قلبك وشاغل تفكيرك
في اللحظه دي اعرف انك مع همس الوجود
كان جوانا خوف بنداريه كلنا جوانا خوف من الفراق من البعد ومن تلاهي الدنيا
بس عدى اليوم وانبصتنا وفرحنا وضحكنا وحسينا بتاثير الدنيا علينا
ياه دا من زمان مقعدناش مع بعض مضحكناش مع بعض كان بينا تلفونات وبس
وزي مابيقولوا الايام الحلوة بتعدي في ثواني ( ايهاب توفيق)ء
وكانت عنينا كلنا بتقول مع السلامه ياعمري اللي فات
مع السلامه ياأجمل حقيقة في الدنيا
ولاول مره واحنا ماشيين نحس اننا ممكن منشفش بعض تاني
وتاني يوم سافرت اول انسانه
(S)
دي بقه مقلكمش انا مسميها قطة مشاكسة
دمها زي العسل بحبها اوي اكتر من اختي
ميزتها ان طموحها كبير اوي
ونفسها تكون صغيره بس الدنيا علمتها
علمتها القوة الطيبه علمتها الجد والطفولة
عليها كلام زي السيف
بيجرح لكن بيساعد في عبور مليون ميل
فاكر كل كلمة وكل خناقه
فاكر كلماتها وهي بتعتزر
عمري مشفت انسان عنده القوة دي وهو بيقلها
كانت بتعلن انتصارها عليه في كل مره تكلمني
مش بقلكم بحبها اوي اكتر من اختي
ونرجع تاني ولاول مره نفضل نتصل بيها لاخر لحظة لاخر ثانيه على ارض مصر
وبدون ماحد من بقيت المجموعة يعرف ان التاني بيتصل
ده هي حتى زهقت وافتكرت ان فيه حاجه
بس مابينا مابنزعلش من بعض
ده حتى هي اول ماوصلت رنت وطمنتنا
واستنينا لغاية لما قبلناها على النت وفرحنا مووت
وفجأة اتقلبت قاعدة حزن وكل واحد جواه حنين كتبه وقاله
مالقلب بردو ليه طاقة
والدنيا مابترحمش اللي كاتم وساكت
اصل الدنيا رمت التراب على قلوبنا
وكان لازم نفتكر ان لينا قلوب
ونشيل اثر الزمن من جوانا
كل واحد كان بيحس بخوف كتبه وقاله
ماهي تاني واحد يبعد عن همس الوجود
اللي كتبت عنها يوميات قلب مستميت(H)بعد
ومقدرتش اداري خوفي من الزمن
ماهي كلها كام يوم واسافر انا كمان
(M) وهايفضل رابع واحد اخويا
ده بقه مقلكمش كنا نايمين شاربين مع بعض
نذاكر مع بعض نتخانق مع بعض
حتى الهم كنا نشاركة مع بعض
هو عنيد اوي ودماغه ناشفه
بس جواه قلب زي البفته البيضه
نفسي اساعده اوي اعرفه ان الدنيا محتاجه العب
اصله عايز يكون قاسي مع الدنيا
لكن جواه قلب مؤمن راضي بقدر ربنا
هو اول واحد حققلي معنى كلمة الصداقة اللي حلمت بيها
هايفضل هنا في مصر رغم انه بيفكر يسافر اقصد يهاجر
هو كمان زيي تعبان من الدنيا طهقان
بس ساكت مابيتألمش شايل جواه
ولما بينفجر مابيلقيش غيري انا وياه
بحبه وللابد مش هنساه
وخلاص هاتبقه همس الوجود مجرد همسه
بس انا خايف مكنش موجود
بس والله لازم افضل مع همس الوجود
لاننا جمعنا قلب واحد وحب واحد وخوف واحد
جمعنا صفاء وراحة
جمعنا صداقة واخوة
جمعنا عقل واقف وقلب نابض
يكفيني لانهم همه اللي علموني الدنيا
في وقت كنت تايه فيه وفي دنيا جديده غير الدنيا
عرفتهم اكتر من خمس سنين اكتر ماعرفت نفسي
همه دول همس الوجود

وهافضل اقولهم زي ماقلتلهم زمان
الصداقة منبع الحب والود
فالتبقى صداقتنا ينبوع ترتوي به اغادير قلوبنا ومطر ينعش ارواحنا
فالتبقى زهرة تنمو وتكبر في ظل علاقتنا ويرويها الحب والود الذي بيننا
بس هافضل حاسس بالضعف وهمه بعاد والخير لما بس اشوف وشوشهم
نفسي اعتذر واقول انا اسف اننا سبب في ضياع ضلع مننا
بس والله كان نفسي نرتبط
مش بقلكم حاسس بالعجز مش قادر اجمعهم
وهمه دول همس الوجود
-----------------
اما ثانيا
البارح جت اختي طلبت مني اساعدها في المذاكرة
ماهي اصلها في نفس كليتي
بس انا ماتعودتش طلب من حد مساعده
دنا حتى مكنتش باخد دروس خصوصية
بس عشان حاسس بصعوبة الكلية واللي بيتعمل فيهم فصعبانه عليه
مقدرتش اعمل معاها حاجه غير اننا اترجملها الماده
لكن اشرحلها ازاي منهج كامل وانا مكنش حد بيساعدني
ازاي اعرف اساعد وانا مكنتش بخلي البيت يساعدني
دنا مكنش حد بيشوفني وانا في الامتحانات ولا حتى بيعرفوا ان ورايا امتحانات
اصل اختي اخر العنقود واتعودنا ندلعها
بس اعمل ايه مش عارف اساعدها
مش عااااااااارف
حد يساعدني
والله نفسي اساعدها واللي هنا فاكرين اننا متكبر عليها بس هيه حاسه بيه بس مش لاقية وقت تعرفني
مش بايدي غير اننا اذاكر واحاول افهمها
نفسي لو قريتي الكلام ده ياسمونة قلبي
تسامحيني
واهه هاسيبها وهسافر ومش عارف في بعدها عني هاعمل منغيرها ايه
مش بقلكم حاسس بالضعف

--------------
وثالثا
اخويا اهه قرب يتجوز اول الشهر
ومش راضيين يوافقوله على الاجازه
وهو عامل زي اختي لما بيقلق بيتعب وبيجيله امراض الدنيا
وانا هنا مش عارف اعمله حاجه
اخويا ده من يومه وربنا تاعبه في حياته
ثانوية عامه مدخلش بيها الكليه اللي هو عايزها وبيحلم بيها
وفي الكليه وقع سنتين
ماهو اللي شال بنى البيت بتاعنا على كتافه ماهو كان راجل البيت
وهو اللي بنى فيلة عمي في البلد
وكان بسببهم وقع سنتين في الكلية
ولما خلص قعد سنه كاملة في البيت
واشتغل بعديه ست شهور في الصحرا هنا في مصر
ولما خطب كان بابا موريه الويل
مش بقلكم ده حمل زيادة عليّه
-------------
ورابعا
بعد الكلية عرفت مجموعة الاس اي
مجموعة شباب وشابات كنا بناخد دورة كوبيوتر دورة موس

بس كنا شباب فعلا وهافضل اقول انهم اختارونا على الفرازة
اصلنا عرفنا بعض وعشنا تلات شهور بس مع بعض
حبيتهم اوي اوي وكان منهم (اودي)صاحبي اصل العادي بقه
وكان فيها شريف شاب عسولة وجميلة اوي
عجبني فيه حبة لوالدته وحرصة على بالوالدين احسانا
وكان فها تامر البطاوي صاحب القلب الطيب
الاول علينا بس في الصفوف الخلفيه
وكان فيها محمد حافظ راجل ونعم الرجال
كان استاذ شكله وهيئته اكبر من سنه
وكان فيها محمود البكل
انسان بمعنى الكلمة اخلاق ودين وعليه حتة ضحة لا يمكن انساها
وكان فيها البنات
بونوكيو
عليها ضحكة وهم على القلب اتعودت تخفيه ورى ضحكتها
منا سمتها ( بوووو)ء
ونور وشمس وقمر وكواكب بنات بحق الكلمة
وفيولين ولوليتا عليهم حتة حرص ونظرة عين لاتعرف منها اه ولا لا
اكيد همه فاهميني لو قدر الزمن ودخلوا هنا
اقسمنا بالاخوة والمحبة ومتخيلناش اننا نكون كدا لبعض
بنبص لقينا اللي اتخطب واللي اتجوز
وكان لازم نحضر فرحتهم لاننا فرحنالهم
واللي اشتغل ودي اهم حاجه فرحتنا
،واهه تنفيذا لامر الطبيعه وتلبية نداء الزمن
الزمن خدنا وبقينا بالعافيه نشوف بعضينا
بس كفاية اننا لسه بنفكر بعض اننا لازم نتقابل كل اخر اسبوع
بس طبعا وحشني اوي شريف اصله مسافر مكان منا هاسافر
والبنات صعب نشوفهم لان هي دي عادات مجتمعنا
وياريتنا نطمن على اللي اتجوز واللي اتخطب
بس مليش غير قلب واحد جواه ناس واحده
قلبها واحد ومن جوانا ابيض زي اللبن
بس الدنيا شغلتنا

--------------------
مش بقلكم حاسس بالضياع منغير كل الي فاتوا
و نفسي اعرف اشوفهم وماقلش عندي ظروف
واساعدهم واشيل عنهم همومهم
كل دي حاجات خنقاني اوي
كل دول ناس حاببهم وفيه كتير حاجات تانيا كتير اوي
نفسي اعرف اصلح معاهم واعيش جواهم
زي ماهمه عايشين جوايا
حاسس انهم همه حياتي واستحاله الاقي زيهم تاني
بس ياما هانعيش ونشوف
والدنيا وخدانا ومش هاتهدى
ولا تسبنا وترمينا في خبر كان

34 comments:

Unknown said...

أنا أول واحده(:
أنا عارفه الاحساس ده لأنه بيعدي علي الناس كلها
بس الكلمات دي
(والدنيا مابترحمش اللي كاتم وساكت
اصل الدنيا رمت التراب على قلوبنا
وكان لازم نفتكر ان لينا قلوب
ونشيل اثر الزمن من جوانا)
ماعرفش ليه لمست معايا
انت بجد انسان كويس جدا وصديق مخلص وأكيد هما عارفين هما عندك ايه وحاسين بيك (:

Mony The Angel said...

i dunno what 2 say..
No comment :(

smraa alnil said...

بص انا دخلت احجز بس
عشان رايحة شغلي دلوقتي
بس لما اجي ليا كلام تاني
بس اقل كلمة اقولها
انت يا ابني رائع
سلام بقي عشان رايحة اراقب علي البنات في الكلية
جايالك ها

sara... said...

ربنا يخليلك اصحابك وأخواتك
بجد حلو اوى احساسك بيهم
ومتزعلش من الحجات اللى مديقاك كل حاجه بتنتهى فى الاخر بس ما دام هو ده احساسك الموجود مش بينتهى مع الحجات الوحشه
تحياتي

smraa alnil said...

مش انا عرفت اوصل لاميلك
هييييييييه
شفت بقي اني كنت التالتة وبقيت الخمسة
مش زيك تجيلي التالت والاقيك الخمستاشر
ههههههه
بص يا ابني
ال وانا اللي فاكراك رغاي عندي بس
اتاريك في بوستك كمان
طب المفروض يعني اني اعلق علي كل جزئية يعني
امري لله
بص بقي
بالنسبة لهمس الوجود

انت مش عملت حاجة لحد ولا حاجة ولا انت اللي قررت تبعد لان صدقني دي كانت ارادة الله من الاول
وربك لما يكتب اللقاء عمر ما في بشر علي وجه الارض دي انه يفرق
ولو ربك كتب الفراق عمر برضه ما في حد علي وجه الارض دي انه يجمع لقاء
فانت مش بب في بعد حد ولكنها ارادة الله
ولازم باي حال من الحوال نرضي بيها ونتسلم لقدرنا وندعي الله انه يغير القدر
لان لايرد القدر غير الدعاء
او ان ربنا يخلفنا خيرا منهم
فاهمني طبعا يا برنس
حاول بقي انك تستمتع باي لحظة جواك حتي لو كانت لحظة خوف
ازاي ؟؟؟
هقولك
انا لما بخاف
بغمض عيني اوي واتخيل اي شئ يساعدني علي الخوف اكتر
وبيني وبينك ليا ميول عفاريتيه شوية
واقعد اجري لي اسرير واتغطي وانا مرعوبة واقول يا ماما
بس بعد كدة بقعد اضحك علي نفسي والله
واقول دة انا عبيطة اوي
ههههه
الغرض ان مش اي احساس لازم تستلم ليه
لو ضحك وسعاد سيب نفسك تعيشه ومش تنكد عليك كدة كدة النكد جاي مستعجل علي ايه
لكن لو لحظة خوف او حزن
وظفها صح
امسك قلمك وورقتك واكتب اجمل احساس
بحزنك دة
او اهرب منه بضحكة لحد ما تصدق نفسك


بالنسبة لقطة مشاكسة

فهي دي حياتنا برضه
لقاء وفراق ومودة وصله

ولو الدنيا رمت التراب علي قلوبكم
يبقي طلع ايدك ونفض ترابك
واقف وجمع التراب دة وارميه
اهو علي الاقل تكسب من جمع التراب بدل مانت قاعد كدة :)

مين اللي بعد عن التاني مش بقت مشكلة
لاننا كلنا معرضين اننا نبعد ومن غير اي سبب
بس جوانا حنين وذكريات مش تقتلنا لا
تخلينا نبستم
ونقول ياه كانت ايم حلوة
ولازم اكمل جملتي واقول بس الايام دي احلي
هي اي نعم ايام مهببة
بس انا لازم اخليها احلي بعملي سواء مع نفسي او غيري
لازم احس ان انا احسن من زمان
عشان احس ان ايامي احلي


اما بالنسبة لصاحبك الي زي اخوك
فكل واحد عايز يبقي قاسي مع الدنيا بس بيرجع يضحك
وبمجرد انه يكون سعيد او حس انه سعيد بيسمع احلاها اغنية ويبقي عايز ينزل يجري ويفتح دراعاته للدنيا دي
يعني بالمختصر هي مش علي طول وحشة
لازم نولد من لحظة حزننا ضحكة ا شالله تكون يتيمة بس هتفضل ضحكة في قلوبنا نفتكرها علي طول

ومين قالك ان بعدك عنهم هتقل صداقتكم
بالعكس هتفضل انت برضه الصديق
وهيفضلوا هما برضه همس الوجود ليك واللي انت عايش بيه
ومش هتنساهم
تعرف ان انا كنت هرتبط من تلات سنين كدة بواحد وبعدين هو قرر فجاة انه يفشكل الموضوع
عارف ليه
لان اعز اصحابه هيهاجر ويسيبوا
ومش استحمل انه يبادل اي حد حب غير حبه لصاحبه
هههههههه
واد فقري بقي
بس هو كان عايز يسافر ليه
اي نعم بعد ما اـاقلم كان عايز يرجعلي بس وحياتك ابدا
بس اللي اعرفوا ان هما لحد دلوقتي يوميا بيتكلموا وبيحكوا لبعض زي الاول
يعني لا البعد هيأثر ولا صداقتكم هتاثر

وزي ما قللك اوعي تحس بالذنب في انك فرقت ضلع منهم
لان زي ما قلتلك كله مكتوب
ولازم نرضي بيه ونكون مقتنعين بيه
يعني لا الذنب ذنبك بل كانت حماقاتي
هههههههههه
لا سيبك دي اغنة كاظم
قصدي لا الذنب ذنبك
بل هو قدر الله عليك وعلينا

بالنسبة لاختك بقي
فانت مش غلطان
انت عملت زي يا حازم وصلت لمرحلة انك مش قادر تعبر لها عن حبك
بس صدقني هي عارفة دة ومقدرة لانها حاسة بيك اوي

يعني الموضوع مش مستاهل انك تحس بالذنب
كانت كفاية كلمة ريقة منك مع مسك راسها وتحطها علي صدرك وتبوس راسها وتقولها اعذريني
بس هحاول
وهي هتنسي الدنيا كلها وتقدر دة
انت مش ضعيف
انت بنفسك حاسس انك قوي وان مش في حد ساعدك وانك بقيت انت وبس
فمنتظر من غيرك انه يكون زيك كدة

علي فكرة انا برضه كدة
بتخلق علي العيال اللي عندي في الكلية بس عشان ان كنت شاطرة في العملي وبلقط الحركة من اولها فدايما ابقي منتظرة منهم انهم يتعلموا بسرعه
بس برجع افوق واعرف ان مش كل الناس زيي
واني فلته من فلتات الزمن
ههههههه
يعني احساسك دة طبيعي ومش ضعف
روح صالحها واعتذرلها وقدم ولو ابتسامة ولمسه ليها عشان تح بيك
وبعدين مش تنسي انك اخترت السفر
يعني بيها من غيرها هتسافر
وهي برضه مش هتسبك هتلاقيها كل شوية قرفاك برنات ومسجات
وبتكلمك علي النت زي كدة
ونقعد نتخانق علي مين الاولي انك تكلموا
هههههههه

ويا حازم ربنا مش بيتعب حد في حياته
دة قدر اخوك ونعمة كبيرة عليه اوي
ولو صبر جزاؤه كبير مووووت
وبعدين هما كلهم بيعملوا كدة في الشغل يجوا يقولا مش في اجازة بس ساعتها بقي بيبقوا محطوطين في الامر الواقع وهيدولوا غصب عنه
وبكرة تقول سمرا قالت

حاكم انا عارفة الحركات القارعة دي
وبعدين بغض النظر عن تعبه في خطوبته وفشله في دراسته وحياته
هو مش فرحه يوم 4/2
يعني ربنا عوضه اهو وهتلاقيه سعيد
الواحد بيتعب في الاول وبعد كدة يرتاح
واهو دة الي حصل لاخوك
بغض النظر عن اي شئ
هو بس في الاول لازم يقع عشان يقف وقفة رجاله ويعيش عيشة رجاله ولا اجدعها فيلم الارض ومحمود المليجي
ههههههه
ربنا يسعده وبعدين ياض مش تقولي ان ليك اخ كبير كنت اتجوزته انا بدل مانا قاعدة كدة
ماشي ماشي انا هتصرف معاك ههههه


بالنسبة بقي لمجوعتك الي كنتوا بتاخدوا موس
فكرتني لما كنت باخد الاوفس كان معايا شلة فقر اوي وكنت مجموعه نات علي ولاد
والبنات المحترمة اوي بقي كانت دايما تبصلي وتقول عيب اللي انتي بتعمليه دة ازاي تقفي تتكلمي مع ولاد وتبقوا اصحاب انتي المفروض بتنت محترمة
وكنت بسمع كلامهم ووالله بقع علي الرض من لضحك
مش عارفة كان ايه اللي بيضحكني
بس كنت بضحك
والاحلي ان انا يوم ما اخد الاي سي دي ال
كان معايا برضوا نفس الشلة
وكنا الحمد لله بنتطرد من المركز كل شوية عشان هزارنا
لدرجة انا خدنا انذار بالرفد من الدورة
واقولك علي سر
كنت انا دايما سبب المصايب
بس ايامنا حلوة وبرضه في منا اللي اتجوز والي خطب واللي ظروف شغله بتمنعوا انه يتكلم دلوقتي
يعني مش انت لوحدك
وكفاية انك بتعرف تتواصل معاهم
دة كفاية اودي عليك يا راجل
بجد الولد دة رائع
يعني حد يبقي مع اودي ويزعل
عادي بقي ولا ايه
وشريف يا سيدي اديك مسافرله وهتشوفه لحد ما تلعن اليوم الي شفتوا فيه
وبالنسبة للبنات فدي سنة الحياة وعادات مجتمعنا ز ما قلت
يبقي مش تزعل بقي لان لا دة بايدك ولا بايدهم
انت يا حازم مش حاسس بالضياع ولا حاجة
انت بس احتكيت بالحياة ةمصدوم فيها
وصدقني هتفوت عليك ايام وشهور وهتبقي زيي كدة
واخد حياتك ببساطة وبتضحك علي ايامك اللي فاتت وباصص لاحلي مستقبل ليك

وصدقني هتلف الدنيا وتجيبك هنا هناك وهتلاقي زي البشرية دي هتلاقي منهم الي اوحش وهتلاقي منهم الي احسن والاهم انك هتلاقي الحب اللي يعضك عن اي شئ
ومش تقولي صعب او استحالة
الكلام دة كنا بنقوله زمان
بس بعد ما فاتت سنين هتلاقي عندك استعداد انك تحب بجد وتحس ان الحب الجديد دة هو اللي ملا حياتك والكلام دة مش كلامي بس لا دة نابع من تجارب ناس كتير
ولو عايزني اجيبلك قصة حياتهم نفر نفر انا مستعدة بس ساعتها بقي هجيبك هنا تكتبلي انت لبحث وانت مش هتسافر الا لما تخلصوهولي
هههههههه
حياتك مش هتقف عندنا
زي بالظبط مانا مش كنت معتقدة ان الاقي ناس بتخاف عليا منكم وبتحبني
عارف
اليومين الي كنت مكتئبة فيهم
هتصدقني ان ولا حد من اصحابي سأل عليا
وتخيل مثلا رأفت اللي هو المهاجر المصري عايش في امريكا وسأل عليا
وانت كتبتلي كومنت عندك ويايمسن عملتلي بوست وسيف من خشب عملي بوست
يعني الناس دي عوضتني عن شئ فقدته وصدقني اللي انتوا عملتوه مش خلاني ازعل من اصحابي خالص
من الاخر الحياة مش واقفة عند حد معين
لازم تعيش صح وتشوف الحياه صح

وبعدين ليلتك كحلي انا كتبت كل دة
منك لله يا حازم قطمت ضهري
ههههههههه
بس علي الله يجي بفايدة
وال بيقولي عليا انا الي تدويناتي طويلة يجوا يشوفوك
دة انا زماني بقيت الخمسمية مش الخامسة ربنا يستر بقي بعد ما انشره هكون الكام
سلام

smraa alnil said...

هييييييييييييه
انا لسة الخامسة
عشان تعرفواالفرق يا غجر
هههههههه

ساعه الغروب said...

و سيبقى الحب خيطا رفيعا لا نراه
يربط بين قلوب البشر
يبقى كطائر يحلق فى سماء الزمان مغرما بالامان


دى جمل كتبهالى زميل واخ وصديق وحبيب ومثل اعلى وحاجات كتير فرقت معايا كتير فى حياتى

هى يمكن كلمات حد مشهور بس انا عن نفسى بصراحه ما اعرفوش
كتبهالى الصديق الصدوق ده لما خلص كليته معانا وكان مفارقنا
البوست بتاعك رجعلى كل المشاعر اللى كنت حساها عند فراقه
وقلت يومها
يمكن فى يوم اؤمن بفراق الاجساد لكن فراق القلوب و الارواح لا يمكن اؤمن بيه
والحمد لله رغم اغترابه عننا الا انه لسه بيسأل علينا ومتتبع اخبارنا كأنه عايش بيننا

احنااكنا مجموعه كبيره وكل ما حد تليهيه حياته عن الاخرين بنسامحه فى البدايه ونتفهم موقفه لحد ما هو يرجع تانى لينا

يا رب يا رب تستمر الاخوه اللى بيننا زى ما هى كده
وما يفرقناش عن بعض اى شئ مهما كانت صعوبته

ويارب تظل تتمتع باخوتك وحبك وصداقتك لكل من حولك

elgharep said...

حاجات كتير أتكلمت عنها
أولا أحييى قيمة الصداقة وما تعنيه من أيسار وعطاء وتفانى
ثانيا :ألف مبروك لأختك
وكل سنة وأنت طيب
الغريب

مـحـمـد مـفـيـد said...

بص يا ميزو
اولا / اشكرك هاي تواصلك الرائع واهتمامك ببلوج عبد الله
ثانيا/ البوست ده ينفع علي كذا بوست ولكن من الكتابه تأكدت انك رائع ونخلص وكم انت معطاء
واتمني ان سفرك لا يفرقك عن الصحبه الجميله الذي اتمني ان اكون واحد منها

بين الأمل و اليأس said...

esraa
بجد نورتيني
وعلى فكرة الكلام على قد منا مش حاسس بجمال فيه لكن زي مانت قلتي بيعدي على الناس كلها
ويارب تكون الدنيا كلها ناس حساسه ويكونوا للصديق مقدرين
وربنا يسترها




---------------------------------
Mony The Angel
مش مهم انك تقولي المهم انك نورتيني وزدتيني سعاده بتشريفك المدونة المتواضعه دي
ومعلش اذا كنتي جيتي في لحظة اقرب الى اليأس منها الى الامل
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

samraa alnil
يابنتي مكانك محجوز ومقدرش اكون سبب في تعطيلك
بس ونبي خفي على البنات احسن اختي بتمتحن دلوقت وادعي معايا ربنا يجبر كل البنات والولاد اللي وراهم امتحان
وربنا ينورلك طريقك ويجعل في كل خطوة سلامة
وربنا يسترها



-----------------------------------
sara
نورتيني بجد ويسمع من بقك ربنا ويخليلي حياتي اللي همه اصحابي
ويدمها نعمة باخواتي
ويارب يكرم الجميع وتكوني انت كمان مع اصحابك واخواتك شيء عظيم
وربنا يوفق يارب
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

smraa alnil
الف مبروك على الميل وياترى عجبك
الصور اهه انا بموت في حاجه اسمها الصور لان كل لما اكون حزين بتفرج على الصور مش طبعا دي بس انا عندي بلاوي
بحس منها بان الدنيا لسه بخير زكنت الاول بطلع همي في اننا اركب واشتغل حرافيك واعمل افلام بالصور دي اطلع فيها احاسيسي
وياستي انا مجيش حاجه جنبك هو انا صاحب رجل البنطلون
وبعدين لامؤخذه دي شعبيه
وبعدين انتي كفاية عليه دا كفاية انك كسرتي رقمي القياسي في التعليق
الا سؤال صحيح جالك مننين الصبر ده كله وطولة بال تعلقي على كل نقطه
دنا فاتح صفحتين صفحة فيها تعليقك وصفحة برد عليكي عشان اقرا واعلق
ويابنتي والله تعليقك كان مهم بالنسبالي اوي وبجد انا بشكرك على صبرك كدا
اللهم اخلفني مثلهم ومفيش مانع في الاحسن
عادي طماع بقه
وبعدين انتي عرفتي مننين اننا قاعد بس دنا لاجئ على النت
بس كلمة حق انتي جواكي طفله حسيستيني اننا لمفروض معرفش الحزن اساسا
بس بجد الواحد اللي كان ....واد فقري بقي
بقى يسيب بجد سمرا والدلع انوج ويروح ورى صاحبة
دا ايه الهبل ده
انتي بتقعي في شوية ناس والله انا بقيت خايف عليكي
ومين يشهد لبطلة اجمهوررية في رجل البنطلون فرده وفرده مانتي لازم تتخلقي(صحيح ايه علاقة التخليق بالعنطظة)يالفته مش فلته......والله معرف بتلعبي ايه
وبعدين انتي عارفه اخويا شغال في قطاع خاص في الكويت وهمه هناك مايعرفوش الكلام ده
وعلى فكرة كلامك صح لازم الواحد يتعب عشان بعرف قيمة اللي وصله
قال محمود وارضه قال ماتقليش حازم وفيلمه(اصلي بعمل افلام بجد مش هزار انا اللي عامل فيلم الخطوبة بتاعه)ء
وبعدين انتي لما تتجوزيه هاعرف اخنقك ازاي ولا تخنقيني وتظبطي نفسويتي ازاي ساعتها يجي يقلي انت مالكش دعوه بيها لا ياختي احنا اخوات ومحدش هايعرف يدخل بينا فلازم اجيب واحد مايدخش بينا انا وانتي
قال ماخنقهاش قال
دنا هاطلع عينك
انتي اتعبطي ولا غيرتي لعبتك
برده هاعرف بتلعبي ايه فكرتيني لما انتي قلتيلي انك ذكرتي لعبتك في التعليق خلتيني قريت كل التعليقات من ساعة مافتحتي المدونة بس نلقتهاش وبصراحه حسيت اننا تعبت فكنت بنقرا سطر واسيب سطر فشكلها في السطر اللي سبته
ربنا يرزقك بابن الحلال يارب بس على شرط تعزميني على الفرح
وبعدين هو انتي محتاجه دورة دانتي السطه وبعديننبي متقليش بنات محترمة اوي
احسن كدا انتي معلش بتشتمي نفسك وبتشتمي البنات اللي اعرفهم قولي البنات الخنقعه او المقفلين اوي
ومش عايزه تضحكي طب تصدقي انتي كدا صورة من البت بونوكيو بوووو
طب تصدقي وتأمني بالله اننا خدنا مع بعض دورة الاي سي دي ال بردو
اده واقف قدام مراية اده ياخواتي بس المراية دي حلوة اوي اوي
وربنا يخليلي اودي تصدقي بقالي يوم ونص مكلمتهوش انا بكره الصبح هاروح اكلمه خدي بالك الصبح عندي الساعه اربعه ونص العصر متخديش في بالك
وربنا يرجع شريف بالسلامه يارب

انت بس احتكيت بالحياة ةمصدوم فيها
وصدقني هتفوت عليك ايام وشهور وهتبقي زيي
مصدوم دي انا سمعتها بس مش فاكر
بس بجد انا وانا بنقرى تعليقك عزرتك وانتي بتقري تعليقي
وبجد عرفت انتي بتعاني قد ايه وانتي بتردي عليه بس كويس عشان تعرفي انك اختي قد ايه والواحد بيوعد القاعده دي مش لاي حد
وبعدين متخفيش اللي بيحجز مكان عندي بيلاقيه
ليه هو انا سمرا ولا حاجه
انا عندي حق الحجز مابيضعش
يالله في رعاية الله هاروح اراجع تعليقي بقه
تصدقي انا حاسس ان كلام مش مترابط وانا نفسي مفهمتهوش
مش بقلك ربنا يعينك
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

ساعه الغروب

و سيبقى الحب خيطا رفيعا لا نراه
يربط بين قلوب البشر
يبقى كطائر يحلق فى سماء الزمان مغرما بالامان

بجد كلمة في الجون بجد لخصت اجمل لمعاني واعمقها في ابسط الكلمات
مش مهم مشهور المهم اننا افتكرنا الكلمه واهديناها لحد كان محتاجها اوي

يارب يجمعكم كلكم على خير ويسعدكم ويطمنكم وماتنقصوش ابدا
وبجد شكرا شكرا ليكي
وربنا يسترها




----------------------------------
elgharep
ربنا يخليك يارب ويسمع من بقك ربنا
وثانيا هو اخويا اللي هايتجوز مش اختي
ادعيلها ربتنا يعينها وييعينه
وانت طيب ياحبيبي وربنا يسعدك ويطمنك على كل غايب وكل صاحب
وربنا يسترها




----------------------------------
محمد مفيد

اولا انت ربنا يخليهولك واله انا بحب الاطفال مووت وكمان بحلم بابن يكونلي زي عبدالله بسم الله ماشاء الله
ويارب يسمع منك واقدر ادي كل انسان محتاجلي ومش محتاج وادي اصداقي واعرف اكون عند حسن ظن ربي بي
وربنا يوفقك ويخليلك عبدالله يارب
وربنا يسترها

Amr Ahmed said...

ازيك يا ميزو

ايه اخباراتك

انا شايفك متأثر كتير بقصة حبيبتك لسه

لكن ده قضاء ربنا

وانت فاهم بقي انا مش عاوز اعيد الموضع تاني

ويا سيدي ربنا يخليلك اصحابك
ويخليك ليهم

وبرضو الحياة حلوة يا ميزو

يعني حاول تبص للنص المليان
من الكوب
وربنا يوفقك ياااااارب

اه علي فكرة انا عجبني جدا
اسم عمرو والانثي ده

ده شرف ليا انك تضيف مدونتي يا باشا
ولا بلاش باشا
لحسن الباشوات اليومين دول بقي مرتبطين بفيديوهات وحشة

انت قاريني طبعا
تحياتي

orthos said...

هو طبعا الكلام كله عن ناس أنا مش عارفهم...و حاسس إنى لو اتكلمت هيبقى نظام العزول...نظام(إنت مين ياض) بس كان عندى كلمتين عايز أقولهم

من كلامك واضح انك "انسان" من جواك أوى ... بس انت عارف انا بغبطك على أصحابك ..مش من السهل انك تعرف ناس أو تخش قلبهم ... القبول ده نعمه من عند ربنا مش سهل تلاقيها عند ناس كتيير

السفر و الغربه والبعد دى سنة الحياه..أنا مش بقول كلام إنشاء والله ..بس قصدى إنك تحمد ربنا إنك دايما عارف ان فى ناس فاكراك وانت غالى عندها

أخوك ربنا هيكرمه بجد على وقفته دى..راجل بجد

بالنسبه لأختك .. أنا مش شايف إنها معضله أوى ... كلنا اتنفخنا فى الكليه من غير ماحد يعبرنا...اللى تقدر عليه إعمله

أنا طولت عن كلمتين أنا عارف ... وهخلص حاضر ... بس متزقش

انت انسان جميل بجد .. وربنا هيكرمك
آآ..آ..آ.آ
بس خلاص
:)

كلبوزة لكن سمباتيك said...

تحياتي
و لو عايز نصيحتي ركز الفكرة و قلل الكلام
البوست طويل
ربنا يتمم لاخوك على خير و يقدر ياخذ اجازة
و يخلي لك اصحابك

nour said...

انا مبسوطة انى شاركتك الاحداث دى كلها
نفسى مرة اقعد اتكلم عن اصحابى و الناس اللى انا اعرفهم كده
بس لو عملت كده هيبقى يوم اسود
احلى تسييح يا معلم و انا ما بسكتش اساسا هيتفضحوا يعنى هما اللى مانعينى على فكرة
خلى الطابق مستور بقى:))))

بين الأمل و اليأس said...

Amr Ahmed
مش عارف ارد اقول ايه بس صدقني ان لو مكنتش ببص للنص المليان كان زماني ميت من بدري
بس بصراحه ماتعودتش اكون حزين الا لما اكون وحيد لكن مع اصحابي واحبابي صدقني بحس اننا طاير
فمتقلكش هو تقريبا والله اعلم دور انفلونزا حزيني بس شديد شوية
بس انا كويس وبجد نورتني ومش مجامله انا بجد بحس ان الدنيا بخير وبكون مبسووووط اوي لما الاقيكم حوليه
وصدقني كله للزوال مفيش باشا خلاص واكيد معاك على الخط
وربنا يسترها

Anonymous said...

ممكن ترسم لي اسمي زي ياسمين... بس فلوس هااا؟؟؟ البلاش دا للمقربين
انت طيب أوي يا ميزو و الله أحييك يا فندم

بين الأمل و اليأس said...

soul
بص انا هاقلك على حاجه واحده انا اتحرمت من حياة كنت بحلم بيها طول عمري
اول مره اعرفها لما جيت هنا من خمس سنين او اكتر
عشان كدا خدت عهد على نفسي ان كل انسان اثر فيه ولو واحد من مليون في الميه هاحطه جوه عيني والحمد لله فعلا كانوا يستهلوا اكتر من حياتتي اديهلهم
وعشان كدا صدقني بقلهالك من انسان بجد حاسس بيكم متتاخرش عن انسان طلب منك مساعده وصدقني جوا كل انسان فينا جانب كويس حتى لو شخصيته بغيضه ساعده وطلع الجانب الحلو
ساعتها هاتحس بجمال الحياة
وبسبب ده كله انا رافض اسافر بس فعلا هي سنة الحياة وطريق لازم نمشيه
وربنا يسمع منك ويوفق الجميع
وعلى فكرة انت متعرفنيش انا بحب اللي بيطول في الكلام لان ده بيساعدني انا وبيساعدني اعرفه اكتر حتى والله لو الكلام فارغ معلش في اللفظ
لكن انا يمني راي كل انسان دخل عندي هنا
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

Sampateek
اولا نورتيني وبجد وحشتني مدونتك وبلاش تقطعي تاني كدا
ثانيا انا اسف اذا كنت اصبتك بالملل من طول البوست
بس ده نوع من انواع عقاب النفس لكل انسان انا مقدرتش اخدمه
عشان احس اننا لازم افضل ادي ومملش من اننا ادي
ومعلش جت فيكي المرادي وياستي انا هاختصر على بعض الكلمات في البلوج بتاع الاغاني وياريت تشاركيني وتناوريني فيه
وبجد كمان مره انا اسف
وربنا يسمع منك يارب
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

nour
انا بجد فرحان انك حسيتي بكدا وياسلام ولو قريتيه وقمتي اتصلتي بيهم وسلمتي عليهم كلهم بجد السؤال ده بيفرق مع اي انسان
وياستي انا عندي تسيييح اكتر بس زيك لو كتبته انا ممكن اتعلق على باب المدونة
وياستي الطابق كان عاشر دور يعني مستور مستور وبعدين اتكلمي عن لحظة فرح بلاش تتكلمي عن لحظة فضايح
ممكن لما تكتب تحسي بقيمتهم اكتر مانتي بتحبيهم جربي كدا
اتكلمي عنهم من جواكي مش من مابينكم
وبجد اسعدتيني بفرحك دي
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

ALiaa
من عنيه اللتين وياستي ولا يهمك اللوحه بمليون مليم حلو كدا ولا انزل شوية
اه لو تعرفي اللوحه دي رسمتها فين والله كنت على الجبل في اسوان تقريب مش فاكر اوي بس كان بقالي اسبوع وكانت وحشاني مووت
وانتظري عن قريب اسمك بس لو اختلف شوية متزعليش
يعني ممكن يبقه احلى
وربنا يسترها

moorgen said...

يا ه هو انا جيت متاخرة كدا ليه
معلش المواصلات والقلق اللى حاصل بقى
:))))
الخلاصة بعد اللى انا قريته دا كله
الصداقة الحقيقه مش بتنتهى ولا بسفر ولا اى حاجة تقدر تقلع جذورها
وانا مع سمراء النيل
وانا قولت قبل كدا محدش بيمنع قدر مكتوب او بيكون سبب فى الفراق او ضياع حد
والحمد لله ان الانسان مش بايده انه يقدر او يمنع القدر الى ربنا كاتبه
وبالنسبه لانك مسافر هو انا مش عارفة انت مسافر فين وليه
بس ماعتقدتش انه هايمنعك من انك تفتكر اصدقائك واصحابك واللحظات الجميله اللى عيشتها معاهم وانك فى يوم ضحكت لضحكهم وبكيت لبكائهم و
لو ضاقت عليك الدنيا افتكر الابتسامة والناس اللى بتحبهم
واخيرا
رب اخ لم تلده ام
وربنا يوفقك
شـــــيرين

Anonymous said...

بصراحة انا تعبت
معرفتش اتكلم و افكر عشان اعرف اكتبلك رد بس بكيت و ده اللي قلت انه ممكن يكون رد
مع اني مش عندي اصحاب قريبين لنفسي زيك فحسيت كمان اني مفتقدة ناس معرفهمش
تفتكر ده جنون ..و لا حنين للمجهول لشي ناقصني و حسيت بيه في كلامك
مش عارفة لكن ده اللي حسيته
اكتر كلمة ابكتني
"وفجأة اتقلبت قاعدة حزن وكل واحد جواه حنين كتبه وقاله"
يااااااااه لما الواحد يرتاح لشخص و يقول كل اللي في قلبه من غير خوف منغير حذر لحسن يتفهم الكلام غلط
المهم ان التاني يعرف ايه الألم قبل ما يتقال و يحس بيك زي ما المفروض يكون الاحساس

انت احساسك عالي قوي بس متخليهوش يضعفك
و خلي في الغربة زادك هو ربك و ذكرياتك

ربنا معاك و يوفقك

سلام
مها

saso said...

mmmmm
بوستاتك طولت الايام دي
عارف لما تستقر في مكانك الجديد هتهدي وتبتدي ترتب افكارك وتلم صحابك حواليك ولو شات او تليفون علشان تهرب من احساس الغربة، طبيعي دنيا جديدة بتتفتح لازم تحس بخوف حبة وحنين حبة لاصحابك
المهم ماتبعدش عن صحابك اللي لسة بتكلمهم وربنا يوفقك-ويسترها زي كلمتك الشهيرة-سلااام بقي

smraa alnil said...

كنت ماشية كدة قلت اجي اعدي عليك واقولك ازيك
واهو بالمرة اشربلي اي حاجة ساقعه عندك لحسن الدنيا حر اوي

ody911 said...

حازم

على رأى البكل

نتقابل عند الشباك
هههههههههه


ياواد
بتتعبنى دايما كدة

على فكرة يا جماعة الواد دة حساس فعلا
وخلانى أدمع

وأنا مش بعملها كتيير

مستنيك ياد
متتأخرش عليا

وأعمل حسابك تجيب العشا معاك

ما إنته عاف أنا فى البيت لوحدى بقالى أسبوع

وتعبت من أكل برة
مع إنى بحبوا

وعادى بقة
أودى

Tamer Nabil Moussa said...

شعور واحساس جميل ترجمتة لينا فى صورة حروف وكلمات

كم هى صادقة الحروف الكلمات لان كل ما يخرجةمن القلب يصل الى القلب دون حواجز او قيود


اشكرك على البوست الاكثر من رائع

تحياتى

بين الأمل و اليأس said...

moorgen
يابنتي انتي تنوري في اي وقت انت خبطي وقولي انا شرين وملكيش دعوة
ولو ضاقت عليك الدنيا افتكر
الابتسامة والناس اللى بتحبهم
بجد كلمة غالية وانا بعمل بيها وعمر مكان السر بيبعد مابي الاصحاب بس هو وع منالخو من حياة جديدة مفهاش زي الي فات من احباب واخوت واصدقاءوبجد
كلامك قواني ويستي بلاش تاخير تاني عشان الباب بيقفل بدري في البرد ده
وربنايسترها





----------------------------------
maha
بجد نورتيني يا انسانه
ومش عارف اقلك ايه بالبوست الي انتي كتبتيه وبجد بجد انا كنت مبسوط اوي بيه
وانا بجد اسف ومتخيلتش ان حد ممكن يتأثر اوي كدا واسف اننا خليتك بكيتي بس البكا ده ان دل فيدل عن قلب ابيض رقيق ويارب يفضل علطول كداوصدقيني
عمر مكان الحب والحنين لشيء جميل يبقه جنون
الجنون اننا منعرفش نحب مين ومنحبش مين
بس بجد شرفتيني ونورتيني واكيد الاصدقاء زادوا واحد دا اذا سمحتيلي
وفعلا
خلي في الغربة زادك هو ربك و ذكرياتك
ونعم بالله
وربنا يسترها





-----------------------------------
saso
هي بقت طويله وبجد انا بشفق عليكم وبتصعبوا عليه اننتم مستحمليني اوي كدا
بس زي مانتي قلتي عندي كلام كتير اوي مابين الخوف من اللي جاي والخوف على اللي فات
ومنتظرك تشرفيني في اللي جاي رغم اننا حاسس اننا احتمال اتاخر فيه شوية
وربنا يوفق الجميع يارب
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

smraa alnil
نورتيني بجد ياشيخة انتي تأمري بس كدا
وعندك صندوق حاجه ساقعه للاميره انجي
متقلقيش طالعه من الفرن
وربنا يستهرها اوي المرادي قلقاني عليكي كدا دايما
وربنا يسترها




---------------------------------
ody911
الله يمسيه بالخير وربنا يوفقه يارب
ياعم تدمع ايه بس انت ناقص كفاية اللي انا شفته بس تصدق كانت ليله عسل
ايه كله لب وشبسي دانت طلعت ايحه
وبطل بقه اكل بره اتعود على الطبيخ البيتي عشان مراتك تبقه تريحها هي تشتغل وانت تعمل الاكل
بس ونبي يابني اسعى في السكك كلها ومتمشيش في سكة واحده واتوكل على الله
بس نصيحتي عشان متتعبش نفسيا روح عند حسام
عشان التاني ده الله اعلم هاتتعامل مع مين اجانب وقرف
وربنا يوفقك يارب واشوفغك المره الجايه بس الجهاز تكون غيرته يافضحنا في كل حته كدا
وشك كان حلو هه
فاهمني هه
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

tamer
شكرا ياحبيبي دانا جنبكم شبل صغييرو
وفعلا والله القلوب الصافيه هي اللي بتحس ببعضها وشكرا لاحساسك ومتنسنيش
وربنا يسترها

LAMIA MAHMOUD said...

طيب اية خلاص قطعتنا واستريحت .. عملت فيك اية طيب انا ده اول استفتاح من فترة ما بعديش على بلوجات صباحه تقطيع

بجد احساسك عالي قوي ولمستني قوي

بين الأمل و اليأس said...

LAMIA MAHMOUD
اولا حمد الله على السلامة
انا كنت ملاحظ فعلا انك غايبه بقالك مده وعامله بيات شتوي في المدونة بتاعتك
بس بجد نورتيني
معلش ياستي مره من نفسي تقطيعه بتقطيعه
وان شاء الله اللي جاي احسن
بس بجد محتاج دعواتك ادعيلي انتي وكل واحد تقابليه
وربنا يسترها