Thursday, December 7, 2006

قلبي والزمان


راعــــيت أحباب قلبي .................................. فرشقوا سكين الكرهِ والاغضان
سهرت لراحة الاحباب ................................... وناموا هم صافي الاذهان
احببت ان يكون حولي الاحباب ................................... فاصبحت وحيد طيات الزمان
عملت على نشر بذور المحبة ................................... فجنيت ثمار الاحزان
احطت دنياي بكل احساس وحنان................................. فحرقت احساسي بكل غدر من نار
تركت حنان الانسان ................................... فظهرت قسوة الشيطان
مالي اكتب عن الزمان
وان كان الزمان قد نسي ان به انسان
اقسمت بحبس قلبي ................................... فبكت عيني على ماكان
علمت بأمر عيني ................................... ولكن ماذا يفيد .!؟وإن كانت رغبة الزمان
حاولت ملئ قلبي بواقع الزمان ................................... فأبى ان يكون قلب للزمان
ياليت قلبي يقبل بالزمان ................................... ولكن كيف يكون ...؟! وهو قلب الحنان
لو أن للزمان قلبي ................................... لعشت وحولي اجمل ما في الزمان
ولكن مالي ومال الزمان
إن عشت بعيدا عن الزمان ................................... إقترب بسمه مني انا الانسان
وإن اقتربت لداخل الزمان ................................... بعد واستهزأ مني انا الانسان
وقال الزمان لو لم تكن انسان ................................... لقبلتك ورفضك بني الانسان

16 comments:

بين الأمل و اليأس said...

انا عارف ان محدش فاهم حاجه بس هو كلام كان جوايا وقلته وسامحوني على التاخير كمان مره واللي عايز يفهم يقلي وابقى اشرحله
بس عادي بقه على راي اودي وكله بيعدي والعمر راجع وردي
وربنا يسترها

Anonymous said...

تصدق بقي اني بكره أركز في الشعر بس الشعر دا بالذات ركزت فيه؟؟؟؟ بصراحة عجبني و عجبني تنسيق الجمل بشكل أجبرني علي قراءة الجمل كذا مرة عشان أتأمل موهبة جميلة
go on
أودي عادي بقي ورايا ورايا
:D

ALiaa said...

www.salkher.blogspot.com
>>>> l7ad malmakhfy elblogger maykhef:(

barrak said...

مالي اكتب عن الزمان
وان كان الزمان قد نسي ان به انسان

سؤال جميل واستفسار راقي
ونتيجه بديهيه لقسوة الزمان على الانسان

احساسك رائع
تحياتي

ody911 said...

إيه يا واد الأحساس العالى دة
أنا مكنتش أعرف أنك بتكتب شعر
عموما أبقى أعزمنى على فرح أخوك وبلاش تنفضلى
وعادى برضوا علشان علياء متزعلش
أودى

بين الأمل و اليأس said...

علياء
اشكرك على تحملك وتركيزك وتشجيعك
وصدقيني انا مابكتبش غير لو كنت وصلت للاخر واننا هامووت لكن اكتب عادي استحاله وعلى فكره انا نفسي لما باجي اقرا اللي كتبته بعد فتره مابفهمهوش الا لو ركزت واسترجعت الموقف
وربنا كان في عونكم
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

براك
اشكرك على المرور وارجو انك تستمر بتشريفي بزياراتك الغاليه
وعلى فكر السؤال ياترى هل بقي على الارض انسان؟؟؟!!؟
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

ody911
دا يابني مش احساس لا دي خنقه بس مصتأصله شويه وواخدها حقها بالمعتبر
ومتقلقش ياعسل انا لازم هانزل بوست خاص هاعزم فيه الكل والدعوه عامه وهاتبقه لمه
وان شاء الله في دار المدرعات على اول شهر اتنين من تلاته لغاية خمسه مش عارف اي يوم من دول وربنا يكرمنا ونفرح بقه
وربنا يسترها

مـحـمـد مـفـيـد said...

ميزو
عودجا حميدا يا حبيبي ولا تطول الغيبه هكذا
في حفظ الله

بين الأمل و اليأس said...

محمد مفيد
الله يكرمك ياحبيبي
وشكرا على السؤال والمتابعه
ومعلش بس ادعي وقول الله لا يعودها ايام وربنا يوفق الجميع الى الحياه السعيده
وربنا يسترها

elgharep said...

أنا حاسس بكل كلمة بتقولها ألانسان ياأخى أصبح مخلوقا تائه حائر فى زمن غريب لا يعلم أين يذهب وأين يبقى
الغريب

كلبوزة لكن سمباتيك said...

بين الامل و الياس مساحة من المسالمة و الدعة
معان جميلة صادقة
تحتاج الي دراسة العروض و الوزن
حتى تصقل موهبتك

بين الأمل و اليأس said...

الغريب
شكرا على مرورك وارجو انك تشرفني دايما وصدقني احنا اللي غيرنا الزمان ومش الزمان اللي غيرنا بس المشكلهه تكمن في ان الانسان لسه انسان والناس مابقتش هي الناس فيه وفيه الكويس والوحش بس التاني بقه اكتر بكتيييير وماغريب الا الشطان
وربنا يسترها


كبوزة لكن سمبتيك
شكراعلى مرورك الكريم والنصيحه القيمه بس فعلا انا هنا في مصر ملقتش الطريقه اللي انمي نفسي بيها لكن بحاول قدر الامكان
وابقي تعالي كتير
وربنا يسترها

smraa alnil said...

احياينا بنقول لنفسنا ليه الزمن
بيعمل فينا كدة دة انا انسان من لحم ودم وعمري ما عملت حاجة وحشة
بس الزمن مش بيرحم
فكرتني بحاجة كنت كتبتها بتقول
ايرحم الزمن براءة العذراء
وهل رحمت انا نفسي
قبل ما نطلب العفو والرحمة من الزمن لازم ندور عليهم من جوانا
عشان نستحق رحمة الزمن
اللي هي طبعا رحمة ربنا علينا
يعني لازم نشوف من معاميق معاميقنا احنا مين وليه وازاي وامتي
عشان نعرف طريقنا وتصرفاتا مع غيرنا
معلش بقي اصلي رغاية شوية
مش هطول
قولي طولي
لا شكرا عشان ورايا مشاوير
ههههههههههه
التهييس ابتدي معايا
سلام

We2am said...

حلو الكلام اللي مش مفهوم :))

بين الأمل و اليأس said...

لا مطولتيش ولا حاجه بالعكس انا احب الكلام العميق كدا اوي
لان بجد فعلا احنا غافلين عن انفسنا رغم اننا عارفين ان كل حاجه ممكن تتحل بس نبدأ من انا (انفسنا) وياستي عادي وقولي الليعندك كله وعادي التهييس ارحم من العياط
وزورينا تاني وتالت
وربنا يسترها




وئام
هو كلام انا عارف انه مش مفهوم اوي لكن اكيد فيه ناس حسته وفهمته وانا حسيته اوي ومن خنقتي كتبته
وربنا يقدرني واعرف اكتب ابسط من كدا
وشكرا على مرورك
وربنا يسترها