Friday, December 22, 2006

حياتي وحبي 2

يوميات قلب مستميت
اسمحي لي .....اسمعي لي....ء
لكل دربه في الحياة ....ولكن في الحب لا درب ولا خيال
ان كنتي تحبينني فالحب عندي اشكال
ان انتي باحثة عن الاحساس فلا مكان عندي للاحساس
وان كنتي باحثة عن الحياة فلا مكان عندي للحياة
وان كنتي باحثة عنه فهو ليس عندي
الحب عندي هو الارتباط وليس فراق بعده اشتياق
الحب عندي ليس للزمان الحب ليس وقت وللى وكان
تركتك تمشين الدرب لقلبي فقصرته ليكون بكلمة
وبالمقابل أردت منك درب لقلبك دون قلق على قلبي
اريد منكي ليس الاحلام وانما الاتفاق
عاملتك كانسانة ذات كيان ورفضت العبودية في الاحساس
تركتك تختارين حبلا تمشين عليه والآن تطلبين تغيره من اجل الاتزان
والان تعاتبينني لاني لم اجبرك يوما على حبل ما!؟؟
بكل مرة اسمع صوتك استحثك على القلق على نفسي مثلما حالي عليكي الان
تطلبين مني عدم الارتباط بغيرك وتمهدي لنفسك الارتباط
تطلبين مني عدم النسيان وانتي تعيشين الحياة
استعجب امرك ياحبي ، تطلبين مني عدم جرحك وتنسين نزيف قلبي
اتذكرين يوم قلتي لي كرامتي وقلت لا كرامة بين الاحباب
اتذكرين عندما وضعت روحي وكرامتي بين يديك واهدرتها في احد الايام
يوم قلت كيف تسمحين ألّا اكون اعز الناس
يوم دافعت عن احد الناس وقلتي اخي وإنه من الماس
يوم نسيت احساسي وتحذيري وكان ماكان
المهم كل ذلك لايهم ، المهم كل ذلك لا يهم
اسألك الان العوده والثقه في نفسك وفيمن قال احبك بصدق وليس من أجل الحوار
اقول احبك احبك لاخر الحياة ...واطلب منكي ان تعلمي بأمر قلبي وروحي:
يتملك روحي الحنين ولكن قلبي يرفض ارجوع
يتملكني التسامح ولكن قلبي يرفض الخضوع
تعلمت ان من يحب يرفض التشكيك بحبه ، ولكن لا يترك الزمن ليقلل من حبه
فعودي باقتناع وتعلمي الحب في دربي كيف هو الان.........ء
واوقول لكي انتي لي ولو بعد حين وان شاء المولى ونعم الوكيل.

-------------------------------------------------
اليوم انا راحل الى مرسى جديد
مرسى يفهم معنى الحب ومعنى الحبيب
اتستغربين من القرار ....؟!1 انه خير للذي كان
خير حتى لا يتبدد ويتشوه اكثر مع الزمان
اعطيتكي كافة الفرص واليوم تستغربين الرحيل
حبيبي عد الي حقا انا اخاف الزمان
زمان فيه الممنوع ،ممنوع الحب وممنوع الاختيار والاختلاط
لكني انتهيت من التفكير وقررت تحدي المصير
حقا اضحكتني.....! ابعد ان شعرتي ببعدي وبضياعي من بين يديكي تسالينني العوده
أحقا تسالين العوده أم لاني نويت الرحيل
لتعلمي بان قلبي اصبح بلا نبض او حياه ان استطعتي ان تعيدي له نبضه فهناك بصيص امل
وان كنتي سبب دخولي الجنة واتبعتي معي الدين والرسول
سأضعكي في أم عيني وسأكون معكي بالمثيل تحت أمر الدين والرسول
وعندها انتي لي ولو بعد حين ان شاء المولى ونعم الوكيل
وللعلم لا وجود لمرسى جديد ولكن فكرت في التحرر من خيالي الحبيب
وللعلم ان كنتي كما حلمت بكي فستكتشفي الحب في دربي كيف هو موجود
---------------------------------------------------

قلبي يدق نعم يدق نعم نعم يدق هل عادت لتكون مليكتي
The Queen My Heart
نعم مازلت احبها، ولكن عقلي يطلبا لقسوة ولو بالقليل
سأذيقها طعم ما كانت تطعمني اياه حتى تقترب من الحب واليقين
لا لا لا استطيع فلازلت احبها وقلبي يقول لي انها اليوم غير الامس
حبيبتي صدقيني ليس بيدي فقلبي لا يزال بالجرح غريق
حبيبتي تحمليني وداويني ....... حبيبتي احبيني وصدقيني
بالجمال قلبي عاد لنبض الحياه نعم هي ملكة عالمي
بعينها لمست صدقها وبيدها لمست دقاتها وبكلامها لمست حبها
ياللروعه حقا انتي عالم من الحب يبحر فيه قارب من الصدق والحنان
حبيبي انا بين يديك اغمض عينيك وامرني .. أعوض عليك مافات
آه يازمان من الحب الدفين
أحرمتينني كل تلك المدة من هذا الجمال وتقولين انك تختبرينني
تسالني في خجل كنت احلم به، بماذا تفكر الآن...!؟
نعم افكر افكر بلمس يديك ، بتقببل عينيكي، احلم باليوم الذي لا يقال لي حرام عليك
افكر برحتلنا يوم وقعتي من على سفح الجبل والتوى كاحلك ، وخفق قلبي فزعا عليكي
رايت يومها دموع عينكي كم زادتهما جمالاً، وقلتي لي علام الضحك
يومها ودت لو باستطاعتي تخفيف الالم عنكي ودت لو باستطاعتي ان اضمك بين احضاني
صدقيني انني احبك بشغف ولكن لولا القيل والقال لضممتك الان
افكر يوم عدنا بعد الاسبوعين من الغربه بعيدا عن بيوتنا يومها فقط احسست كم جميلا ستكون حياتنا في بيت احلامنا
ساجتهد حتى تكون احلامك اوامر
يالها من حياة تنتظرنا في ارض الاحباب ارض ليس فيها القيل والقال ارض تضمنا تحت سقف الاسلام
فانتي لي ان دامت لي ولو بعد حين ان شاء المولى ونعم القدير
يتبع الجزء الثالث والاخير
من يوميات قلب مستميت

17 comments:

smraa alnil said...

الحب مغفرة
الحب سماح
الحب عطاء
الحب حنان
والحب حب
كم جميلة هي مشاعرك
ولمستني وجعلتني ادمع
اترك قلبك ليحب بلا تردد وبلا خوف
افتح ذراعيك لنبض قلبك كي يحتويك ويتملكك
ابتسم واستنشق عبير حبيبتك الوردي
كلامك جميل اوي وملموس اوي

بين الأمل و اليأس said...

شكرا ليكي بجد اسعدتني زيارتك وانا عارف بجد ان انا كاتب كلام يوجع الدماغ ممكن اكون بنط كل شويه واروح من احساس لاحساس بس انا فاكر كويس اننا كنت بكتب بحرقة دم وكل شويه بفتكر موقف مش اكتر
وبجد فعلا الحب حب لا داعي للدموع تذكري ان الحب هو الجمال وشكرا على اهتمامك وانتظري قه الجزء التالت النهاية المأساويه والطبيعيه لاي حب لم يحافظ عليه
وربنا يسترها

elgharep said...

ما كل هذه الأحاسيس الجياشة من يكون هذا المحب المملوء بكل هذا العشق النبيل الحب هو العطاء بلا حدود
أحييك على كلماتك الرقيقة الدافئة المسرحية الأسلوب

Unknown said...

مشاعر رائعة
دافئة
ربنا يستر
عبارتك الأثيرة
التى تختم بها تعليقاتك

بين الأمل و اليأس said...

الغريب
اشكرك حبيبي على هذه الكلمات التشجيعيه ومعلش سامحني انا في الول كنت كاتب وانا في تأثير الموقف بس بعدين كتبت كذكرى مش اكتر فالاسلوب مش قد كدا وسامحني كمان مره اذا كنت وجعت دماغكم وربنا يسترها


ابو الامل
اشكرك ونورتني بزيارتك وياريت متقطعش وربنا يسترها علينا في كل شيء في الحلو والوحش في السعاده والحزن
وربنا يسترها

saso said...

اتنقلت من احساس للتاني كتير..بس حلوة جدا
الزمن متغير اوقات احس انها دلوقت واوقات احس انها من ذكريات خلصت.. بس كلها بجد جميلة
بحييك
_____
بعد اختزال الكومينت لظروف الوورد فيريفيكيشن
:(
مينفعش تشيل البتاع دة بليز؟

بين الأمل و اليأس said...

ساسووو
اولا اشكرك على الزياره والنور المفاجء في البوست ده بس التنوع في
الاحساس دهاو خلني اقول التشتت بجد لانه اختصار لقصه دامت اكتر من اربع سنين
متخيله معناها ايه اربع سنين
عمري كله كان في الاربع سنين دول
عشتهم بحلوهم بمرهم عشتهم وهافضل اعتز واحترم الانسانه اللي شاركتني همومي وفرحي فيهم
عشان كدا كان فيه تشتت في الاحاسيس وحاله من الضياع بين الاحساس بالحنين لها والاحساس بظلمها( انا اللي ظلمتها)ء
والله المعين
بس صحيح هو ايه اللي اشيله بس هو ايه اللي اطلقتي عليه بتاع عشان نكون واضحين
وبعدين ليه الاختزال خدي راحتك خالص
وربنا يسترها

Dalia Ziada said...

يااااااااااااااااه

أنا مش قادرة أصدق إن لسه فيه بشر جواهم الأحاسيس الرائعة دي, ذوقك عالي جدا و أحساسك بالكلمات ما يتوصفش

بجد بجد برافو عليك, و أنا شخصيا رجع لي الأمل تاني بيك

ربنا يوفقك

Unknown said...

بين الأمل واليأس

ارجو الإستجابة
للإحتجاب ليوم واحد غداً
من أجل الحرية
زورنى
لتعرف التفاصيل والشعار
والداعى لهذا
الإحتجاب

كلبوزة لكن سمباتيك said...

جميل
الصور و التنسيق و المحتوى و الفكرة
الى الأمام
في انتظار المزيد من قطرات الندى

ody911 said...

ياعينى يا عينى
يا أبنى إرحم نفسك بقة
وحاول تانى
وعلى فكرة عندك غلطة
The Queen My heart
The Queen of my heart
وعادى بقة
المهم المعنى
ووحشنى جدا ياد
أجيبلك حاجة من أسوان معايا
أجبلك كركدية
هجبلك كركدية علشان تروق دمك شوية كدة
أودى يستجم
ههههه
وعادى بقة
أودى

مـحـمـد مـفـيـد said...

لا لا لا لا لا
ايه يا عم الحب ده
مين بقي سعيده الحظ دي يا عم ميزو

بين الأمل و اليأس said...

Dalia Ziada
بجد انا سعيد جدا بزيرتك وكلامك اللي شجعني ده
وبجد نورتيني ويارب متنسناش تاني
وتشرفينا علطول كدا وربنا يوفقك ياربوربنا ترها




ابو امل
صدقني انا احتجبت وربنا يقدرنا نعمل حاجه ويكون للاحتجاب ده صدى
وربنا يسترها




كلبوزة لكن سامبتيك
نورتيني بجد ومصطلح فظيع قطرات الندى
وربنا يسترها





اودي
حبيبي وحشني والله
اولا انا مش راحم نفسي لانك انت عارف انا بعتز بالفتره دب قد ايه وانت عارف انا حاسس اننا ظالم قد ايه وهاحاول اعاقب نفسي علطول بكدا اننا افتكر جمالها واحزن اننا ضيعته من ايدي
اما بقه الكلام اللي وقع منه حرف فانا فاكر اننا كنت كاتبها علطول صح مخدتش بالي من الحرفين دول وعادي بقه
وتبقه سلملي على اسوانن بجد انا بحبها اوي ومتجبش غير شوية شمس وصور
وترجع بالسلامه
وربنا يسترها




محمد مفيد
فعلا بموت فيها لكن كل شيء نصيب
ربنا يسعدها يارب
وربنا يسترها




Epitaph
الله يخليكي يارب
وانا رايح اكتبه اهه بس قولي يارب بس معلش هايكون سرد عاجدي جدا لاني فعلا حاسس باننا ظالمها فكلامي مش عارف اقول او اعوض احساسي بظلمها
وربنا يسترها
وربنا يسترها

بين الأمل و اليأس said...

nirfana
اولا انتي نورتيني بجد وشرفتيني بزيارتك دي وياريت تكوني دايما منوراني وبرايك صادماني
:)))
ثانيا بالنسبه انها موضوع حقيقي فهو فعلا حقيقي ودي مش هاقول قصتي لكن انا حاولت اعرض قصتي بشكل ينصف الحب
وبعدين انا قلت مليومن مره انا بعاتب نفسي وبوصف حبي يعني بوصف حبيبتي عشان اعرف اعقب نفسي وده مش مرض نفسي بس فعلا انا خسرتها بكل المقاييس
وانا مابعرفش اكتب واحكي واقول
انا ممكن لو حاسس بقول علطول
ويمكن دا ملحوظ لما بحكيها كموقف مابعرفش اتكلم
لكن لما اوصف حبي فانا واثق من نفسي
وروحي شوفي الجزء اتالت
وربنا يسترها

saso said...

تصحيح الكلمات
word verification
دلوقت كتبت كومينت تاني وراح بسبب حصة الاملاء دي
بلييز الغية علشان انا مش باركز في الحروف اساسا

بين الأمل و اليأس said...

saso
انا كنت فاهم معنى كلامك بس مكنتش عارف انها حاجه في الاوبشن بتاع تنسيق الصفحة وبصراحة انا مكسل اغير اي حاجه فيها انا صحيح صممت مدونة عندي هنا الجهاز بس مكسل ارفعها
لاننا محتطش كل اللي في دماغي فيها وبعدين انا ناوي عن قريب استعين بصديق يبقه هو يطور البلوج ده ويبقه يحلها الف حلال
على فكرة انا غيرت اللي انتي عايزاه وشكرا على اهتمامك على التعليق بس اشمعنا مابيعملش معايا زي مابيعمل معاكي يالله خير ومنوراني دايما
وربنا يسترها
وربنا يسترها

اسم مؤقت said...

انت مدعو

لافتتاح مدونتي

يوم السبت

الساعة 2 ظهرا

ما تنسى الهدية

ويا جاري خبر جارك
:p :p