Sunday, October 22, 2006

الواجب والذوق

أحيانا ويمكن دايما بنحب نخدم كل اللي نعرفهم ونعمل حساب لظروفهم وياسلام لو كنت تعرفهم من زمان واتعودت على انك تساعدهم لانك بتعزهم وبتحبهم وهنا يجي الواجب عليك والتزامك لعشرة العمر،واعتماد منك أن اللي بيقدم السبت بيلاقي الحد، قال ايه عشان يشلوك يوم ماتحتاجهم ، ويوم لما تيجي وتحتاج انت لمساعدتهم تلاقي الف عذر منهم وكأن كل اللي انت عملته زمان كان مجرد عطر تطاير في الهواء، وياسلام لو حصل وساعدوك مره تلاقيهم شايلنهالك كانها حاجه ايه جمده موت ومحصلتش في العالم وتفضل على نفس طبعك معاهم ليه لانك بتعزهم وهمه بيعزوك بس لكل طريقته في الحياة، ولو كنت بتعرفه بقالك ايام وزي المعتاد بتحب تساعد الكل وبتعمل ده ذوق منك مش أكتر، ويوم ماتيجي تعتزر عن قيامك بالمساعدة تلاقي الف كلمة وكلمة وكأن خلاص ده بقه الزامي عليك انك تساعدهم وتشيل حملهم وكأنك ملكش ظروف تمنعك من المساعده وساعتها بس تطر انك تتعامل بجفاء وتطر انك تتعامل معاهم بنفس اسلوبهم بس طبعا واكيد عشان دي مش طبيعتك هاتفضل في حرب مع نفسك وتفضل علطول تأنب نفسك لكن مهما كان فده احسن من انك تحس انك بتعمل حاجه غصب عنك وانك حر في انك تساعد او لا ، بس بقه المشكله الكبيره اننا احيانا من كتر اللي بنشوفه بنساعد اللي مايستهلش وتنفض للي يستاهل يعني بيضيع العاطل بالباطل وساعد لما تشوف ردة فعل اللي قدامك ساعدها بقه بنحس كلنا بتأنيب الضمير وبنحس بالذنب ، وتفضل على أمل أن صدقك واحساسك بظلمه يوصل لكل انسان انت ظلمته واحساسك بالضغينه على كل انسان مايستهلش المساعدة
وربنا يسترها

8 comments:

كلبوزة لكن سمباتيك said...

اللهم ان لي احبة قد قصرت بحقهم و انشغلت عن وصلهم فعطر ايامهم بالايمان و تقبل منهم و منا صالح الاعمال ..امين يا رب العالمين و كل عيد و انتم من السعداء المغفور لهم
تحياتي

بين الأمل و اليأس said...

اللهم ارحم واحفظ اصحاب القلوب الطاهره
ربنا يحفظك وشكرا على المرور
وربنا يسترها

saso said...

هوا للاسف انت لك حق
بس منعا للخبطة بقيت باعمل حاجة عجيبة شوية
انا كده كده مبعرفش امسك نفسي لو في حاجة كويسه اقدر اعملها لحد باكرهه حتي باعملها وبعدين اقول مايستاهلش
معرفش لية الطبع السخيف ده بس باتصرف وبعدين افكر
بقيت باعمل الحاجة لما القي نفسي قادرة عليها.. واتمرنت ماستناش لا وقوف جنبي ولا دعم ولا الكلام المسلي اللي بيتقال في اي موقف صعب وبيزيده سوء في الواقع
ده طبع جواك خلاص المهم تكتسب طبع جديد.. ماتعتمدش علي ناس كتير .. واحد او اتنين بالكتير اللي يتضمنوا
مش مثالية بس بافرح بنفسي لما اعمل حاجة لحد مش مستنية منه زيها بالعكس متوقعة منه النداله

moorgen said...

بجد مش عارفه اقولك ايه
بس كلامك جيه على الوتر الحساس
مش عارفة فى ايه ولا الغلط فى مين
ليس غريبا ان يخونك الناس ولكن صعب ان تجد انسانا وفيا
الان اتأكد ان من العدواه ما ينالك نفعه ومن الصداقةما يضر ويؤلم
والمشكله انك بتحاول تخفف عن الناس وتقف جانبهم بس من الواضح بتتفهم غلط
وكلمه ليه بقت كلمه بقولها كتير مش عارفة العيب فى مين

بين الأمل و اليأس said...

ساسو
احساس جميل انك دون تردد او تفكير رسمتي البسمه على وجه انسان محتاج المساعده وياسلام لو كان فعلا انسان ،ومبدأ نعمل اللي يريح ضميرنا ومبدأ أعمل الخير وارميه في البحرصح بس....!، انا لسه عند كلمتي أن الانسان زي السياره محتاج وقود الحب والشكر عشان يقدر يدي ويدي اكتر، ويارب نلاقي اللتنين او التلاته اللي يستهلوا العطاء ،وكل سنه وانت طيبة
وربنا يسترها

**************************

موووورجن
اولا شكرا جدا على الزياره وان شاء الله تنوري البلوج علطول وبجد انا اسف اننا جيت على الوتر بس تقريبا العيب مش فينا ولا في غيرنا العيب ان مابقاش فيه انسان بقه فيه عالم الشر اقصد(البشر)، وبعدين تقريبا الي فيه داْ بيتخيل أن كل الناس فيها نفس الداء واللي بيخاف من العفريت يطلعله ،بس بكره هانلاقي معنى الكلمات اللي الى الان محدش قدر يوصفها ،(صداقه، حب او حتى انسان) وكل ده احنا اللي شوهناه وخلينا المعنى ماشي مع العصر عصر انا ومن بعدي الطوفان، بس ربنا مجازي الخير بالخير يارب تفهمي كلامي، وكل سنه وانتي طيبه
وربنا يسترها

ody911 said...

إيه يا واد الكلام الجامد دة
ياااااااااااااااه أنا مكنتش عارف إنك شايل أوى كدة من نهى وولاء
بس يا أبنى أنا أخترعت كلمة بجد ليها معنى جميل جدا وشامل فى نفس الوقت
الكلمة بتقول
عادى بقة
أودى

tamer afify said...

اعمل الخير وارميه من البلكونه
كل سنه وانت طيب
عيد سعيد عليك وعلى كل اللي امنت بتحبهم
واللي بتكرههم يا سيدي ماتزعلش
دي أول زيارة ليا هنا ماتستغربش
ودعوه للتعارف

بين الأمل و اليأس said...

اودي
انت لو تعرف نهى عملت ايه النهارده عشان أجي مكانها اول يوم كنت عرفت ان ليه حق
ياخي ربنا يتوب علينا بقه
وكل سنة وانت طيب


*********

تامر العطفي
يامرحب بيك في اي وقت نورت البلوج وعلى فكره انا رميته من البلكونه بس هو طلع مابيعرفش ينط فمات
وربنا يسترها وكل سنة وانت طيب