Tuesday, October 24, 2006

العيد وفرحته وحزنه

فيه ناس كتير اختلفت على معنى العيد عندها
وانا في رايي ان العيد عيد الجمع بين الاحباب وبين كل من فرقته المسافات والمشاغل ، بس ياترى هل الواحد بيكون فرحان من قلبه برؤيته ناس كتير ماشفهمش من زمان،
انا عن نفسي شايف ان ناس كتير بقت تعتبر العيد ده بقه روتين كل سنه بتتجمع مع بعضها وكل واحد تشوف عليه ابتسامه صافره وياسلام لما تكون عارف ان كل اللي حوليك جايين اكراما بس لصلة الرحم مش اكتر وتبقه شايفهم قدامك وانت فرحان بس عشان قدرت تجمعهم واللمه حوليك والأطفال بتجري وتلعب حوليك، وتبقه اصعب لو كل واحد فيهم عنده هموم ومشاكل الدنيا وجاي عشان يحاول ينسى لكن طبعا دا على مين غصب عن الكل هاتلاقي كل واحد يتكلم عن همومه وتقلب الليله بغم في غم وتبقه نفسك تقطع من جلدك وتديهم بس عشان تقدروا كلكم تفرحوا من قلبكم، يمكن معرفتش ابعبر عن اللي عايز اقوله لكن جمعوا انتم بقه. وبجد اختلفوا كتير في وصفهم للعيد
وكل سنه والجميع بالف خير
وربنا يسترها

9 comments:

مـحـمـد مـفـيـد said...

السلام عليكم
اتمني لك انت تكون من الذين اعتقوا في هذا الشهر الكريم
وكل عام وانت بخير

Dalia Ziada said...

أزيك

كل سنة و انت طيب

مدونتك حلوة أستمر و أنا متأكدة أنك هتوصل لحالة كاملة من الأمل , كفاية يا أخي إن عندنا في بلدنا حد بيفهم زيك كده

تحية خاصة
داليا زيادة
http://daliaziada.blogspot.com

بين الأمل و اليأس said...

محمد مفيد
كل سنة وانت طيب ويارب نكون جميعا ممن اعتقوا بهذا الشهر الفضيل
وربنا يهدي الجميع يارب
وشكرا على مرورك ومتنسناش بخالص دعاءك وزيراتك
وربنا يستر

بين الأمل و اليأس said...

داليا زايد
ربنا يخليكي يارب بس بجد انا عايزك تعرفي حاجه انا عندي الحمد لله امل فوق تصور اي حد بيقرا الكلام اللي بكتبه لكن الواقع هو اللي بيدعوا دعوة افتتاحية لليأس ، لكن لو كنت انا ممن قبلوا اليأس لنسيت معنى الابتسامة ، لنسيت نفسي وضاعت مني، لكن يارب يكون عند الكل أمل طول مافيه نفس
وشكرا على مرورك وكل عام وانتي بالف خير وعلى فكره انت كلامك بجد جامد انا زرت البلوج بتاعك
واهلا بيكي علطول
وربنا يسترها

Tamer Nabil Moussa said...

العيد فرح واحساس بالاخرين وهو تكملة للشهر الكريم

ورغم عيد دلوقتى مختلف عن زمان لكن لسة العيد فرحة

وكل سنة وانت طيب

سالفة قلب said...

كل عام وانت بخير

انا لما حسيت ان العيد بقه

روتين قلت في نفسي لازم اغير وده يوم

عيدنا واحنا أولى الناس نفرح فيه

تحياتي

tamer afify said...

العيد
هوه اللحظه اللي بنحسها مع حد تاني
هوه الشوق ناحية الآخر
ناحية الأشياء
كل واحد جواه عيده وجواه لحظة موت
وللأسف احنا مش مرتبين حياتنا هتمشي ازاي

ماعلينا الاان نشاهد

تحياتي

Unknown said...

كل سنة وانت طيب

بين الأمل و اليأس said...

تامر
قول لزمان ارجع يازمان
البارح مفيش احلى منه واللي جايالخوف منه والنهارده اوعه تضيعه في تفكير بكره
وكل سنه وانت طيب وشكرا على المرور

سالفة قلب
فعلا لازم نحارب الروتين ونفرح من قلبنا
وكل سنه وانت طيب وشكرا على المرور

تامر العطفي
فعلا العيد مش يوم العيد في اللمه والتجمع
وكل سنه وانت طيب وشكرا على المرور

بو الامل
وانت طيب ويارب يكون خير على الكل
وكل سنه وانت طيب وشكرا على المرور